Czarna fotografia jedzenia
Czarna fotografia jedzenia to styl gdzie najważniejsza jest precyzja oświetlenia a ilość światła jest drugorzędna. Chcemy uzyskać duży kontrast między jasnymi elementami fotografii a cieniami, które szybko przechodzą w czerń. Możemy wykorzystać oświetlenie Rembrandtowskie. Przyda nam się również czarny blok techniczny albo własnej roboty czarny ekran lub inny pochłaniacz światła. Ostatecznie wszystko zależy od nas i naszej kreatywnej wizji.
Co potrzebujemy ?
Jest kilka uniwersalnych rzeczy jakie nam będą przydatne przy fotografowaniu czarnych kadrów jakiegokolwiek typu.
Co potrzeba do czarnej fotografii produktowej ?
Statyw i jakieś źródło światła
Statyw będzie najważniejszy i do tego wykorzystajmy naturalne światło wpadające przez okno. Możemy wykorzystać również dodatkowe źródło światła jak lampa. Mając lampę możemy próbować robić zdjęcia bez statywu. Wszystko to kwestia oświetlenia i eksperymentowania z odpowiednim kadrem oraz ustawieniami.
Czarne tło
Tło powinno być albo czarne albo po prostu bardzo ciemne. Zwykły, czarny, najlepiej matowy materiał będzie idealny i dużo tańszy niż cokolwiek co ma nalepkę “sprzęt fotograficzny”. Czarna koszulka będzie ok. Do tego dwie klamerki aby to przypiąć do czegoś jak ściana, statyw. możemy zarzucić nasze tło na np. otwarte okno lub krzesło. Lepiej kupić za dużo niż za mało materiału, kwadrat 3m x 3m powinien być wystarczający do wszystkiego. A jakbyśmy chcieli zszyć to z innym materiałem to mamy gotowe dwustronne tło na wszelakie sesje.
Czarny blok techniczny
Duży, mały arkusz czarnego, SZTYWNEGO, matowego materiału będzie miał za zadanie pochłaniać światło. Najlepiej kilka sztuk. Powinniśmy móc go zgiąć w połowie aby móc postawić tuż obok fotografowanej sceny. Czarny reflektor pochłonie światło i sprawi, że cienie będą głębsze gdzie biały reflektor używamy aby odbić światło i podnieść jasność z ciemnej strony. W skrócie zwiększy nam to kontrast sceny a światło będzie się mniej “rozlewać”.
Światło w kuchni i przestrzeń
Czarną fotografie jedzenia będziemy raczej robić to w kuchni albo gdzieś gdzie mamy okno. Przydadzą się rolety albo inne żaluzje, żeby móc zmniejszyć ilość światła. To ma być czarna fotografia i musimy precyzyjnie oświetlić to co nas interesuje. Najważniejszy jest KONTRAST między jasnymi i ciemnymi elementami kadru.
Obróbka
Lubię fotografię produktową dlatego, że obróbka jest łatwiejsza niż portrety. Portret ma za zadanie jak najbliżej oddać rzeczywistość ? Fotografia produktowa jest zazwyczaj przesycona kolorami, ostrością i po prostu wiemy, że zawsze wygląda to lepiej niż w rzeczywistości.
Sztuka kamuflażu i wskazówki
Czarna fotografia jedzenia może wybaczyć wiele. Jeżeli mamy kompozycję, która nam się do końca nie podoba zawsze możemy otworzyć przysłonę i użyć wartości F1.8, F2.0 do F2.8. Rozmyje to tło i przez to zamaskuje niedociągnięcia kompozycji. Do fotografii produktowej efekt bokeh jest często wskazany aby odseparować tło co uwypukli i przykuje uwagę do tematu zdjęcia – naszego pysznego jedzenia. Z drugiej strony duża głębia ostrości pozwala na ujęcie całej sceny łącznie z rekwizytami i pokazuje zdjęcie w pełnym kontekście co jest polecane od strony marketingowej. Chęć kupienia pojawi się wtedy kiedy zrozumiemy kontekst gdzie danego produktu używać. Polecam eksperymenty z głębią ostrości.
Dodatkowo możemy, przy tego typu fotografii, po prostu ściemnić odpowiednio miejsca zdjęcia aby nie było widać niedociągnięć. Czego oczy nie widzą …
Co zrobić aby uzyskać większą głębię ostrości ?
- Przymknąć przysłonę do F8, F11, F13. Uważajmy na wyższe wartości ponieważ efekt dyfrakcji sprawi, że zaczniemy tracić ostrość. Kwestia obiektywu i eksperymentów.
- Użyć szerszej, krótszej ogniskowej. Szerszy kąt widzenia przy takiej samej wartości przysłony zwiększa głębię ostrości.
- Cofnąć się od fotografowanej sceny o ile mamy taką możliwość. Następnie w post produkcji po prostu wycinamy środek kadru.
- Położyć wszystko na ziemi i zrobić zdjęcia na płasko w stylu flat lay. Dzięki temu wszystkie przedmioty powinny być ostre.
Może to jej urok, może to fotoszop 😉 …
Więcej cytatów tutaj 🙂
Kompozycja kadru
Tutaj to już kwestia osobista i to jak ustawimy nasze jedzenie na desce do krojenia, talerzu, polejemy sos z lewej strony a pietruszka będzie z prawej. To już tylko nasze własna kreatywna wola. Najlepiej zrobimy kierując się intuicją, to się ma przede wszystkim podobać NAM jako autorom.
Zdjęcia fotografii produktowej jedzenia mają zachęcić ludzi do konsumpcji.
Z powyższą myślą fotografujmy i komponujmy scenę. Sami powinniśmy być zadowoleni ze zdjęć i czuć łakomstwo na widok naszej potrawy. Sam uważam, że czarna fotografia jedzenia powinna charakteryzować się mocną winietą aby uwypuklić środek kadru.
Zdjęcia czarnej fotografii produktowej
Przed i po opis poniżej.