Duża głębia ostrości – stack photography

Duża głębia ostrości

Duża głębia ostrości jest do uzyskania przez nakładanie fotografii czyli stack photography. Stos fotograficzny brzmi po polsku dziwnie 😉 Jest to nic innego jak wykorzystanie kilku zdjęć o zawężonej głębi ostrości aby po ich połączeniu uzyskać ostre i wyraźne zdjęcie od pierwszego planu aż do tła fotografii.

Focus stacking, stack photography działa na zasadzie fotografii hdr. Kilka różnych zdjęć posiada inne cechy i elementy kadru jakie chcemy wykorzystać w ostatecznym obrazie. W tym przypadku będą to elementy jakie na zdjęciu wyszły ostro i wyraźnie.

Dzięki temu możemy skleić pierwszy plan zdjęcia, blisko kamery oraz oddalone elementy w tle. Zazwyczaj to co jest blisko nas będzie rozmyte – taka natura optyki w aparatach.

Poniższe przykładowe zdjęcia nie są idealne, ostrość ustawiana manualnie przy pomocy zebry. Było zimno jak @#%[email protected]*#%$ dlatego są rozbieżności 😉 Wybaczcie, ale zasada zostaje taka sama.

Duża głębia ostrości – jak robić zdjęcia ?

Tutaj musimy uważnie zrobić zdjęcia aby na każdym ostra była inna jego część . Ilość zdjęć zależy od ustawien aparatu i obiektywu czyli ogniskowej i przysłony. W przypadku jaki opiszę zrobiłem sześć zdjęć choć ostatecznie mogłybyć trzy – cztery.

Pamiętajcie, aby dokładnie zrobić zdjęcia składowe. Podczas sklejania i nakładania zdjęć mogą wyjść nie ostre elementy między różnymi zdjęciami. Warto zachować i pamiętać o marginesie błędu. Trochę słabo wyglądałoby zdjęcie, gdzie pierwszy plan jest ostry, środek rozmyty a tło również ostre i wyraźne.

Niebieska poświata na powyższym filmiku to zebra z oprogramowania MagicLanter, która pokazuje nam co będzie, mniej więcej, ostre na zdjęciu. Przy manualnym ustawianiu ostrości – niebieskie kropki wykrywają krawędzie i ułatwiają ustawienie ręczne ostrości. Bez tego musimy to robić po prosty wykorzystując nasz sokoli wzrok.

Duża głębia ostrości - warstwy zdjęć, stack photography Luminar 3
Używanie maskowania na poszczególnych warstwach w Luminarze, aby uzyskać jak najwięcej ostrych i wyraźnych elementów. Tutaj każde kolejne zdjęcie jest coraz bardziej zamalowane i przezroczyste.

Stos i nakładanie fotografii czyli stack photography

Duża głębia ostrości uzyskiwana przy kilku zdjęciach to coś czego nie uzyskamy jedną fotografią. Warto zobaczyc to na przykładowych obliczeniach tutaj. Dzięki kalkulatorom głębi ostrości możemy dokładnie sobie wszystko rozplanować.

Nakładanie fotografii - uzyskiwanie pełnej głębi ostrości
Zdjęcie, przyznaję, nie jest najlepszej jakości ale przedstawia to co uzyskaliśmy przez manipulację sześciu innych fotografii. Zauważcie, że kamień w prawym dolnym rogu jest ostry i wyraźny co normalnie nie byłoby możliwe.

Podsumowanie

Jak widać można się męczyć z 90mm obiektywem i próbować uzyskać efekt pełnej ostrości. Łatwiej jest wybrać obiektyw szerokokątny, gdzie przy odpowiednich ustawieniach wszystko powinno być dostatecznie ostre. Przykładowo :

Dla obiektyw oddalonego od nas o 2 metry.

Canon APSC + 18 mm = 1 do 15 – 15 metrów metrów to nasza głębia ostrości.

Canon APSC + 90mm = 2 – 2.1 – jedyne 10 [cm głębi ostrości].

Z tego wynika, że lepiej wybrać szerokokątny obiektyw jeżeli duża głębia ostrości jest nam potrzebna. Pozwoli nam to też na dużo łatwiejsze uzyskanie ostrego i wyraźnego tematu zdjęcia. Więcej o polu widzenia i liczeniu ostrości zdjęcia TUTAJ.


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *