Druga kurtyna – synchronizacja flesza

Druga kurtyna

Znaczna część aparatów cyfrowych jak lustrzanki, kompakty i inne bezlusterkowce posiada funkcję znacznie poprawiającą jakość zdjęcia z fleszem (nawet tym wbudowanym !). Różnica jest bardzo duża, w zasadzie zawsze to stosujcie i pamiętajcie żeby sprawdzić czy po wymianie baterii przez przypadek nie jest wyłączona. W menu aparatu szukajcie funkcji o nazwie druga kurtyna, rear sync, synchronizacja z drugą kurtyną. nocny portret Anna Wójcik maxmodels

Druga kurtyna – Rear Sync

Jest to tzw. synchronizacja z drugą kurtyną. Ma to wpływ na czas w którym odpalany jest flesz. Zazwyczaj lampa błyska podczas wciśnięcia spustu do końca, na początku czasu naświetlania. Sprawia to, że zamrożony zostaje ruch obiektów na pierwszym planie aczkolwiek tło zostaje bardzo ciemne (jak przy większości takich zdjęć). Niekoniecznie jest to złe, zależy co fotografujemy. Przy włączonej opcji druga kurtyna sprawia, że błysk lampy jest wyzwalany na końcu czasu naświetlania. Różnica jest taka, że podczas początkowej fazy zdjęcia aparat najpierw rejestruje tło ze światłem zastanym a dopiero w ostatniej chwili wyzwala lampę by zamrozić kadr. Tutaj plusem jest brak czarnego tła, fakt, można powiedzieć, że wtedy tło nie odciąga uwagi od tematu zdjęcia ale to po prostu wygląda nieco inaczej. Robiąc miejski portret w nocy na mieście chcemy mieć jednak nieco tła. Inaczej po prosty moglibyśmy zrobić portret gdziekolwiek, bo tło tak i tak uzyskamy czarne. Więcej o czarnym tle TUTAJ.

Podsumowanie – czas naświetlania i lampa błyskowa – druga kurtyna

jest wykorzystywany na początku otwarcia migawki do uchwycenia tła. Dzięki temu tło zostanie ewentualnie nieco rozmazane. Możemy dzięki temu spróbować uzyskać ciekawe efekty ruchu na zdjęciach. Przykładowo szybka dynamiczna scena zostanie zamrożona podczas błysku lampy a my uwiecznym dynamikę tłumu albo osób podczas maratony, imprezy czy portretu. druga kurtyna w nocy z użyciem lampy błyskowej

Idealne przykłady takich zdjęć zobaczcie tutaj :

Przykłady zdjęć z wykorzystaniem drugiej kurtyny na google images

Tutaj przykład sesji z Elą. Stabilizacja obrazu pomogła uzyskać “mniej poruszony” efekt bokeh na światła z tyłu w tle. Flesz – lampa błyskowa pozwoliła na “zamrożenie” portretu i uzyskać lepszą ostrość zdjęcia na pierwszym planie. Do tego oczywiście postprodukcja. nocny night portret portrait ela

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *