Filtry żelowe na lampę – jak z nich korzystać.
Zmiana koloru lampy i filtry
Filtry żelowe na lampę w wielkim uproszczeniu po prostu zmieniają kolor światła lampy i zmniejszają jego moc. Koniec kropka.
Biały kolor emitowany przez lampy błyskowe jest zawsze taki sam – jasny, zimny i biały. Zazwyczaj taki kolor bardzo dobrze odpowiada scenerii aczkolwiek czasem jest to problem gdy chcemy zrobić zdjęcie w sali konferencyjnej albo szatni. Kolor światła flesza nie będzie odpowiadał kolorowi światła zastanego naturalnie w danej scenerii. Lampa jest zbyt biała do żółtego oświetlenia latarni nocnych na ulicy.
Filtry żelowe na lampę w tym momencie potrafią zmienić światło naszej lampy. Możecie poszukać zestawu np. Rosco Strobist Collection Flash Pack czy czegokolwiek innego. W zasadzie kawałek kolorowej folii będzie wystarczający. Filtry żelowe profesjonalne często posiadają informację o skali eV o ile zmniejszają poziom mocy lampy. Zestaw 55 filtrów to około 60 PLN.
Filtry żelowe na lampę – co pamiętać
Żółty lub odcienie pomarańczowego – zastosujemy podczas fotografowania wnętrz oświetlonych zwykłymi żarówkami (jak większość mieszkań). Chodzi nam o to aby ocieplić kolor wnętrza, które może być zbyt “białe” od zastanego światła świetlówek. Ciepła barwa żarówek klasycznych to około 2800 Kelwinów.
Zielony – przy pomieszczeniach oświetlonych świetlówkami jak w biurach.
Inne – cokolwiek nam przyjdzie do głowy odnośnie kolorowego oświetlenia tematu.
Pamiętajcie, że “barwę” zdjęcia i możemy zmienić w post produkcji używając suwaka “temperatura”.
Najłatwiej przykleić filtr kawałkiem taśmy i strzelać zdjęcia. Oczywiście nie zapomnijcie aby najpierw to przetestować czy faktycznie ma sens i zamierzony efekt. Można to też kreatywnie zastosować do różnobarwnego oświetlania scen, w zależności od tego co i gdzie potrzebujemy. Bardzo dobrze działa zastosowanie przeciwstawnych barw, zerknijcie na koło barw i jak z niego korzystać.
Co zrobić jeżeli nie posiadamy filtrów ?
Możemy skierować lampę na coś kolorowego i odbić od tego światło. Przykładowo światło odbite od czerwonej ściany lub zielonego sufitu nabierze odcienia odpowiedniego koloru.
Warto spróbować zmienić balans bieli na “Pochmurno”, ociepli to kolorystykę zdjęcia dodając odcienie żółtego i pomarańczowego. Zawsze to kilka kelvinów do przodu, ewentualnie zostaje post produkcja 😉 (w zasadzie to zawsze … zawsze zostaje możliwość odpicowania wszystkiego w post produkcji).
Przykład zwykłej kolorowej folii w postaci arkuszy A4 kupionej na alledrogo, działa idealnie.