Porównanie – stare obiektywy 50mm gwint M42, APSC.
Zdjęcia – stare obiektywy 50mm gwint M42
Stałoogniskowe obiektywy 50mm (plus, minus). Canon 50mm to baza, reszta obiektywów to stare M42 (też stałki) . Nie zawsze niestety była możliwość ustawienia odpowiedniej głębi ostrości ;(. Klikająć na zdjęcie dane EXIF są w prawym dolnym rogu.
Ten sam aparat, ten sam statyw, po prostu zmienione obiektywy. Ewentualne przesunięcie statywu, helios 58mm już nie łapał ostrości. Wszystko dla porównania. Na końcu galeria.
Każde zdjęcie zrobione najbardziej popularnie dostępnymi obiektywami 50mm . Tak dla przykładu. Wiele osób chce kupić taki obiektyw ponieważ jest :
- ciekawy
- tani
- dobry (dobry i tani, jak amarena)
- ustawenie manualne ostrości ma w sobie to “coś”
Możecie porównać czy wam się podoba czy nie.
Co sprawdzimy
Pełną dziurę. Dlaczego ? Osobiście używam mojej pięćdziesiątki, kiedy potrzebuje dużo światła. Nie interesuje mnie przysłona F11 w górę bo nie o to chodzi 😉
Obiektywy jakich użyję do porównania to (tutaj linki do osobnego omówienia każdego z nich, wraz z przykładami zdjęć) :
- Canon 50mm
- Fujinon 55m F2.2
- Industar 50-2 50mm f3.5
- Carl Zeiss Jena Tessar. Moje nowe 50mm.
- Obiektyw Helios 44 recenzja. Bokeh rodem z ZSSR !
Gotowi ? Start !
Wspólnym mianownikiem tych obiektywów jest, mniej więcej zakres ogniskowej. Tutaj dodam parametry ekspozycji. Ustalmy najszerszą przesłonę, w końcu po to się kupuje takie obiektywy. Nagłówki obrazują nazwy, możliwości poszczególnych obiektywów.
Jako referencja poniższe ustawienia będą dla obiektywu Canon 50mm, który ekspozycję sceny ma idealnie na środku. Fokus na obiekt będę ustawiał przy pomocy autofokusa i/lub ręcznie albo z użyciem adaptera do obiektywów M42 (kręcisz ręcznie obiektywem i pika jak ustawisz ostrość, idealne do nauki i wyrobienia wprawy). Zdjęcia robione przy zaciemnionych oknach, aby pogoda / naturalne światło z okna, chmury i itp miały jak najmniejszy wpływ na efekt.
Wszystkie zdjęcia mają automatyczny balans bieli w lightroomie i delikatne wyostrzenie.
Przypominam, że obiektywy mają swoje lata i były mniej lub bardziej namiętnie używane. Helios 44 i Industar 50 są praktycznie nowe 😉
Gwint i montowanie m42
M42 to po prostu rozmiar gwintu dla montowania obiektywu. Łatwo o adaptery. Również takie z blokadą bolce aby nam się obiektyw nie odkręcał. Również będziemy mieli potwierdzenie fokusa gdy “trafimy” z wyostrzaniem. Do tego plastikowe, metalowe i etc. Cena to około 60 pln z przesyłką do 100 PLN za metalowy. Polecam !
Parametry :
- Przesłona : F1.8-2.8
- Czas : około 1/10 s – do uzyskania ekspozycji
- ISO : 100
- Canon 1200D – matryca APSC, crop 1.6
Fujinon 55mm F2.2
Popatrzcie jak rozmiękczył światło. Mydli, nie ma co. Na wyższych przesłonach bokeh jest już 5cio listkowy ale za sam efekt bubble bokeh i “wzmocnienia” oraz rozmazania światła jset kapitalny. Myślę, że warto się nim zainteresować, szczególnie dla nieco bardziej artystycznej fotografii.
Carl Zeiss Jena Tessar 50mm F2.0
Niemiecka, sławna marka. Tutaj zdecydowanie ostrzej.
Helios 44M2 55mm F2.0
Tutaj widać nieco bliżej cały kadr, w końcu 58mm, czyli * 1.6 daje nam około 93mm zamiast 75. Kółeczka bokeh nieco jajowate z dodanym efektem spirali. Jest ostrość.
Industar 50-2 50mm F3.5
Najmniejszy obiektyw jakiego używałem. Tutaj już ciemniej, maksymalna przysłona to tylko 3.5.
Canon 50mm f1.8 STM
Klasyka Canona, zobaczcie o ile mniej światła z lampek jest wpada do obiektywu. Brakuje tutaj tego efektu “Halo” jak u Fujinona. Bokeh z tyłu ładny i okrągły (tak, to takie srebrne to kawałek folii aluminiowej). Ach… mój pierwszy obiektyw 50mm 🙂 Uwielbiam go za Bokeh i głębie ostrości, a do tego jasność no i cenę. Ogólnie wypas.
… co oznacza stm w obiektywie i co to za skrót.
- STM czyli “Stepper Motor” – silnik krokowy. Nowy projekt silnika montowanego w obiektywach. Pozwala na cichsze działanie podczas nagrywania wideo oraz łapania fokusa. Jest bardziej precyzyjny od modeli DC. STM > DC. Pierścień ostrości jest podlaczony przez “kabel” do samego silnika. Krecac pierścieniem, wysyłamy sygnał do silnika, który odpowiednio uruchamia silniczek i przesuwa soczewki. W obiektywie Canon 18-55mm IS STM jest po prostu cudowny.
Więcej o obiektywie znajdziecie – Canon 50mm 1.8 STM
Podsumowanie
Aby zobaczyc więcej zdjęć sprawdźcie serwis Flickr albo po prostu wyszukiwarka obrazów. Sam polecam https://duckduckgo.com/.
Obiektywy M42 są bardzo fajne, wszystkie z nich możecie zobaczyć na innych dedykowanych postach (wyżej). Osobiście bardzo mi się podobają, można tanim efektem uzyskać ciekawe efekty. Rozmydlanie na brzegach może nam dodać do efekty bokeh. Wzmocnienie świateł również stwarza ciekawe opcję do aranżacji portretów, krajobrazów i innych pomysłów.
Najważniejsze to iść i robić zdjęcia !
I link do adaptera Canon EF/EFS -> M42.
One Comment
Zyrol81
Swojego czasu stałem przed wyborem swojego aparatu. Stary powoli zaczął tracić zdolność fotografowania (jak się później okazało wystarczył mu półroczny odpoczynek :D). No i nadeszła ta chwila. Po około półrocznym wybieraniu kupiłem Pentaxa, głównie ze względy na współpracę z obiektywami manualnymi. A ze miałem już Heliosa 44-2, którego uwielbiałem…. no nie było innej możliwości. Poza tym znałem moc obiektywów manualnych i wiedziałem, że spokojnie wystarczą mi one do tego co potrzebuję. Tak stałem się posiadaczem pentaxa K-50 i kilku (już teraz kilkunastu) szkieł manualnych z przekrojem od 1960roku po dzisiaj. I tak na moim koncie są już:
– Helios 44-2 – wersja rządowa.
– Cosina 28mm f2,8 Macro- z mocowaniem Pentax-A, więc przysłona jest sterowana z poziomu body lub pierścieniem
– Porst Weitwinkel 35mm f2,8 – kiedyś uwielbiane przeze mna szkło. Obecnie raczej rzadko gości na body
– Rikenon 50mm f2 – mocowanie Pentx-M. Kiedyś często używany. Zastąpił Heliosa, teraz wyparty przez Pentax-A 50mm f1,7
– Jupiter 37a – Trafił mi się mega ostry. Jeśli potrzebuję jakieś krótkie tele, to jest idelny
– Pentax FA 28-80 – wyparł standardowego kita DA 18-55
– Pentax FA 70-200 – wyparł standardowego kita DA 50-200
– Pentax A 50mm f1,7 – zaraz za Cosiną 28mm drugi najczęściej goszczący na body
– Industar 50-2 – z mocowaniem M39. Raczej do macro. Obecnie wyparty przez taki sam z mocowaniem M42
– Industar 50-2 – z mocowaniem m42. Uzywany dość częśto. Głównie w dobrych warunkach oświetleniowych jak i do macro
– Pentax 40-80 Macro – Mocowanie Pentax-M.
– Soligor 35-70 Macro – uwielbiam go. Ma w sobie to coś.
– Soligor 70-150 f3,5 – rzadko używan, ale używany. Zakres ogniskowych średnio mi odpowiada
– Pallas MAgenta 135mm f2,8 – Mocowanie Pentax-M. Bardziej odpowiada mi Jupiter. ZAstanawiam się czy tego nie sprzedać.
– Soligor 350mm f5,6 – ze względu na gabaryty i wagę używam tylko wtedy kiedy wiem, że na pewno będzie potrzebny.
Z nowszych:
– Pentax DA 50mm f1,8 – standard. Wziąłem przy kupnie aparatu. Chciałem mieć wtedy jakiś obiektyw 50mm i mam. Przydaje się obecnie głównie d aparatu tradycyjnego i przez 99% czasu z niego nie schodzi.
– Falcon 8mm fishaeye – Mocowanie Pentax-A. Rzadko spotykany, Bliźniacza konstrukcja Samyang 8mm. Z racji obrazka używany rzadko. Ale dobrze takie coś mieć. Daje sporo frajdy gdy się go odpowiednio używa
– Sigma 10-20 f4-5,6 – cóż – szeroki kąt. Nie opuszcza torby, bardzo często używany na zmianę z Cosina 28mm i Pentax-a 50mm.
Na razie to tyle i nie planuję rozbudowywać szklarni. Obecnie to co mam pokrywa 99% moich potrzeb, a ten 1% to raczej fanaberia niż mus. Z resztą na swoim blogu zacząłem opisywać po kolei swoje szkła. Ponieważ jest tam kilka perełek i kilka praktycznie nieosiągalnych szkieł uznałem, że warto. 🙂