Modyfikatory światła czyli jak zmiękczyć światło
Modyfikatory światła czyli jak zmiękczyć światło
Modyfikatory światła są nam potrzebne aby światło oświetlające nasz temat lub modela było bardziej naturalne. Łagodne. Miększe. Dzięki temu nasz model lub też temat zdjęcia będzie ładniej wyglądał w kadrze 😉 Będzie mniej prześwietleń oraz cieni. Może chcemy to światło wymodelować, przemieścić, zaostrzyć nim obraz kadru. Odpowiedzi na pytanie “Jak zmiękczyć światło ?” jest bardzo dużo.
Poniżej znajdziecie odpowiedzi i listę pomysłów co zrobić aby było dobrze, albo przynajmniej nieco lepiej 😉 Nie zawsze musi się to wiązać z kupnem sprzętu jak softbox, parasolki i inne.
Dla uproszczenia zakładam, że macie chociaż lampę błyskową, jeżeli nie to i tak znajdziecie tutaj pomysły jak uzyskać zmiękczone światło. Jak miękkie ono będzie to już bardzo mocno zależy od czynników opisanych poniżej 😉
Jak zmiękczyć światło ?
W skrócie im większa powierzchnia jaka nas oświetla tym światło będzie bardziej miękkie. Wyobraź sobie stojącego siebie koło zwykłej żarówki albo obok ekspozycji sklepu z jakiejś marki ubrań. Światło padające na Ciebie będzie zupełnie inne. W drugim przypadku będzie równo oświetlać, bez ostrych i drastycznych cieni. Pierwszy przypadek na pewno nada scenie dynamiki i głębi. Co potrzeba to kwestia pomysłu na zdjęcie lub wizja portretu.
Darmowe modyfikatory światła
Tutaj znajdziesz pomysły na to co użyć do rozmycia i zmiękczenia światła naturalnego, słonecznego lub takiego z lampy błyskowej. Wszystko co wpływa na kształt i natężenie światła jest modyfikatorem światła. Łącznie z puszką po chipsach nałożoną na lampę błyskową, która sprawi, że światło będzie bardziej kierunkowe. Domowej roboty modyfikatory światła dostępne są dla wszystkich.
- Światło słoneczne odbite od, najlepiej białej, lub jakiejkolwiek ŚCIANY budynku.
- Światło rozmyte poprzez listowie na drzewach – tutaj trzeba poszukać odpowiedniego miejsca aby uzyskać ekspozycję.
- Atmosfera ziemska czyli złota godzina (golden hour), niebieska godzina (blue hour).
- Chmury ! Bezchmurne niebo da dużo mocniejsze światło niż lekko zachmurzone.
- Eskpozycje sklepowe, światła miejskie.
- Zmniejszyć moc w latarce oświetlającej temat 😉 Serio, działa.
- Refleksje światła od wody
- Papier śniadaniowy – wsadzony przed lampą wbudowaną / zewnętrzną jako mini softbox.
- Puszka / kubek od kawy – np. po chipsach – jako softbox kierunkowy nasadzony na lampę.
Teraz nie mów, że się nie da. Da się. Trzeba mocno chcieć albo jeszcze trochę bardziej. Wyszło tego dużo. Kiedy ciężko ukręcić coś z niczego zawsze możemy zbić z desek ramę i naciągnąć na nie materiał przepuszczający światło. Sam mam zestaw rurek, którego nigdy nie złożyłem bo reflektor jest dużo bardziej ergonomiczny, tańszy, wygodniejszy i bardziej opłacalny. Inspirację na budżecie możesz znaleźć oglądając różne filmiki na YT, kanały TUTAJ.
Modyfikatory światła do kupienia
- Dyfuzory do lampy błyskowej, odbłyśniki – w zasadzie każdy kształt coś nam da, ja często korzystam z TAKIEGO, zajmuje mało miejsca i pomaga, choć nie aż tak bardzo. Inne są raczej wykorzystywane do odpowiedniej sceny. Kolisty, okrągły dyfuzor o średnicy około 30cm zakładany na lampę błyskową naprawdę robi robotę.
Parasolki
Super tanie, super efektywne, choć rozlewają światło. Zajmują mało miejsca, szybki montaż, proste w obsłudze.
- Parasolki białe – światło przechodzi przez parasolkę, szeroki kąt padanie, światło odbija się po kątach pomieszczenia i rozlewa. Dobre to do fotek większych scen. Traci się na tym około 2 EV ( dwa stopnie światła ).
- Parasolki srebrne – światło odbija się od wewnątrz w stronę lampy błyskowej a potem oświetla temat zdjęcia. Bardziej kierunkowe od białych. Światło jest mocniej skupione, chłodniejsze niż przy białych, większa kontrola. Strata to około 1 EV ( jeden stopień światła ).
- Parasolki złote – to samo co srebrne ale światło odbite ma cieplejszą barwę.
Dzięki nim udało mi się zrobić zdjęcia z galerii poniżej. Jedna parasolka, jedna lampa. Reflektor w końcu się nie przydał.
Softbox i inne
- Softbox – kolokwialnie powiem, że po prostu pudło z dodatkowymi – jedną lub więcej, warstwami materiału przez który przechodzi światło. Najpierw odbija się ono wewnątrz softboxa i potem oświetla modela. Zazwyczaj prostokątne, kwadratowe. Wąski softbox to stripbox. Dostaniemy każdy wymarzony wymiar. Na światło stałe, na lampy błyskowe z różnymi mocowaniami.
- Octabox – to samo co wyżej ale większe. Ośmiokątne. Kształt bardziej przypomina koło więc odbicie w oku wygląda ładniej niż po prostu biały kwadrat softboxa. Większa powierzchnia i owalny kształt pozwala na uzyskanie miękkiego światła, wieść niesie, że ładniejszego niż softbox. Ja twierdzę, że to zależy od ustawienia.
- GRID – Grid możemy użyć do wszystkiego, jest to po prostu “kratka” nałożona na nasze źródło światła. Sprawia ona, że światło jest dużo bardziej kierunkowe i mniej rozlewa się na boki. Można zrobić samemu i przy okazji nie oświetlać ściany za plecami.
“Każdy powinien go mieć”
- Reflektory – w zasadzie cokolwiek co odbije światło. Odbite światło jest zmiękczone. Reflektora używamy do przykładowo wypełnienia części cieni na zdjęciu. Często pod brodą modela lub modelki albo podkreślić ich rysy twarzy i szczęki. Kolory są różne, do wyboru, są ich miliony. Polecam na start coś co ma 60 cm średnicy po rozłożeniu. Wersja DIY to duży karton od pizzy, przykleić do tego folię aluminiową wewnątrz i już mamy reflektor oraz BOKEH tło do fotografii produktowej.
Podsumowanie
Zawsze się mówi, że brak pieniędzy rodzi kreatywność i motywację. I tak też jest ! Spróbuj wyjść z samym aparatem, bez lampy, bez niczego innego i szukaj światła. Niestety nic nie zastąpi praktyki robienia zdjęć i chwiląirefleksji nad każdym z kadrów. Wiedza jak zmiękczyć światło zastane to po prostu praktyka i eksperymenty z różnymi sceneriami.
Nie wciskaj spustu jeżeli nie jesteś tego pewien na 100 %
Z drugiej strony posiadanie sprzętu pomaga. Rodzi opcję a już na pewno ułatwia pracę. Radziłbym zacznij od parasolek, reflektorów, kartki papieru i powodzenia !