
Filmowe zdjęcie ? Wystarczy 1 krok, aby je zrobić !
Jak zrobić filmowe zdjęcie ? Wystarczą krzywe. Zdjęcia filmowe kojarzą nam się zazwyczaj z pewnym konkretnym stylem obrazu. Po prostu wiemy i czujemy że to jest “to”. Często nie do końca zdajemy sobie sprawy dlaczego. Krzywe mogę przyjść do nas z pomocą, dzięki nim bardzo łatwo uzyskamy taki efekt. Jest to tylko jedna z możliwości.
Dodatkowo metoda z edycją krzywych jest uniwersalna. Każdy program do obróbki grafiki posiada możliwość edycji krzywych. Nie spotkałem takiego, który tego nie ma.
Filmowy styl
Cienie i oświetlenie
Zazwyczaj styl ten kojarzy się z dużym kontrastem i bardzo wybiórczo oświetloną sceną. Światło jest bardzo precyzyjnie umieszczone skupiając naszą uwagę na temacie sceny. Dodatkowo możemy zauważyć że tak naprawdę nic nie jest do końca czarne. Zazwyczaj czerń to po prostu głębokie cienie, czerń zaczyna wpadać w szarość. Pomimo bardzo ciemnej sceny możemy zobaczyć jakieś detale.


Ważne jest też sama realizacja. Odpowiednie kierowanie światłem tworzy pewien styl, przede wszystkim widać po tym reżyserach filmowych i fotografach. Mają oni swoje ulubione sposoby przedstawiania i oświetlania scen. Przykładowo to od Rembrandta wziął się cały styl portretów. Niektórzy lubią operować przy bardzo małej ilości światła a inny lubią rozdmuchane zdjęcia, które są bardzo prześwietlone. Filmowe zdjęcie uzyskamy kopiując warunki w jakich była nagrana dana scena. Nie zawsze jednak jest to proste, musimy mieć chociaż pomysł na to jak to uzyskać i wszystko potem odpowiednio obrobić.
Faktura zdjęcia
Jedną z rzeczy jakie składa się na to “coś” co posiada film to na pewno faktura, którą widzimy na ekranie. Tak jak widać rodzaj płótna malarskiego pod farbą na obrazie, tak odczuwamy taśmę filmową na ekranie. W cyfrowej wersji tego nie ma i trzeba to symulować. Widoczna tekstura filmu na srebrnym ekranie to coś do czego przyzwyczailiśmy się przez te wszystkie lata. Przypomnijmy sobie te wszystkie “paprochy” latające po ekranie podczas projekcji filmów.
Możemy to uzyskać na kilka sposobów :
- Dodając przezroczystą warstwę do zdjęcia jak np. zdjęcie pustego płótna malarskiego albo drewnianej deski.
- Dodając szumu – “granulat” na zdjęciu będzie miał za zadanie symulować wygląd papieru.

Kolory filmu – sprawa techniczna
Oryginalnie filmowe zdjęcie zależało od materiałów światłoczułych. Taśmy filmowe i negatywy fotograficzne, w zależności od chemii jaka była w nich użyta, potrafiły uwypuklać pewne kolory. Mogło to sprawić, że całe zdjęcie posiadało delikatny odcień np. zielonego.
Przykładowo efektowe filmy fotograficzne Rollei :
- Rollei Redbird (czerwono-żółty)
- Crossbird (żółto-zielony, ”toksyczny”).
Technicolor
Technicolor to wczesny proces obróbki materiału światłoczułego. Kolorystyka filmów pochodzi z taśmą analogowych jak używali producenci w starych czasach. Technicolor był jedną z najbardziej znanych firm. Technika ta stosowana była przez około 30 lat na początku XX wieku. Była wykorzystana w Hollywood przy najbardziej kasowych produkcjach. Bardzo doceniany za nasycenie i intensywność kolorów, podobnie mówi się o canonie (że ma żywsze kolory). Technika była wykorzystywana głównie przy musicalach jak Czarnoksiężnik z Krainy Oz, Mężczyźni wolą blondynki lub Deszczowa piosenka.

Technicolor powstawał z trzech negatywów gdzie każdy z nich naświetlany był innym kolorem wykorzystując do tego filtry : zielony, czerwony i niebieski. Wyobraźcie sobie tylko jak dużo pracy trzeba było wykonać na kolorowy film. Teraz jest dużo łatwiej ale nadal musimy to odpowiednie obrobić w wersji cyfrowej.
Swoją drogą uwielbiam te stare kolory. Genialne w prostocie i takie mało oszukane w porównaniu do tego co jest teraz. No i kino nie było takich chłamem. Trzeba będzie usiąść i spróbować zrobić kilka presetów.

Kolorystyka
Bardzo dużo filmów jest znanych za swoją kolorystykę i dobranie barw. Czasem pewne kolory po prostu nie występują jak na przykład w filmie Marsjanin gdzie podstawowa paleta barw to żółcie, pomarańcze i brązy. Nie ma tam purpury, ani koloru zielonego. Nawet niebo nie jest niebieskie. Ewentualnie okazjonalnie tylko w niektórych scenach widzimy inny kolor.

Dobrym przykładem jest też Grand Budapest Hotel. Paleta barw to głównie fiolety i purpury – barwy hotelu ale każda oddzielna scena jest bardzo dokładnie skomponowana i konsekwentna. Nic nie rzuca się w oczy ani nie odstaje. Wszystkie kolory są przemyślane co sprawia, że obraz jest spójny, jednolity i tworzy zgraną całość. Po prostu ideał.

Jak zrobić zdjęcie filmowe w jednym kroku ?
Użyć krzywych. Wystarczy zrobić to co poniżej a dalej eksperymentować. Jest to klasyczna krzywa “S”. Możemy zmieniać poszczególne kolory oddzielnie.




W zasadzie to nie zrobić ile obrobić. Filmowe zdjęcie prosto z aparatu raczej nie będzie łatwe do uzyskania. Będziemy musieli używać presetów bezpośrednio w aparacie, specyficznych ustawień albo wbudowanych filtrów czy jakichś trybów kreatywnych. Podczas obróbki zdjęć a wystarczy użyć tylko krzywych aby uzyskać podobny efekt. Krzywe sprawią że czernie staną się bardziej szare i zmniejsza się kontrast całej fotografii. Uzyskamy efekt delikatnie zamglonego, zamazanego zdjęcia. To dlatego, że czernie nie będą czerniami ale głęboką ciemną szarością i większa część zdjęcia będzie miała ten sam kolor.
Filmowe zdjęcie – przed i po




Poniżej najprostsza zmiana jaką możemy zrobić aby spróbować uzyskać filmowe zdjęcie. Podniesienie krzywej po prawej stronie sprawi, że nic na zdjęciu nie będzie czarne. Jeżeli coś byłoby czarne to zostanie podniesione do koloru szarości. Po prostu zostanie dodana biel. Zmniejszy to zakres koloru na zdjęciu i doda “matowego” wyglądu.


A co dla Ciebie oznacza określenie “filmowe zdjęcie” ? Jakie charakterystyczne cechy powinna mieć fotografia aby uchodzić za “filmową”.

