Konkursy fotograficzne jako rozwój kreatywności - okładka
porady,  wyzwanie

Konkursy fotograficzne to rozwój kreatywności

Konkursy fotograficzne to może być świetny warsztat pomocny przy szlifowaniu naszych umiejętności. Szczególnie jeżeli chodzi o rozwój kreatywności. Konkursy fotograficzne możemy traktować jak swego rodzaju pracę z klientem. Mamy klienta, ma on wymagania i chce on uzyskać od nas coś bardzo konkretnego. Mamy też często zarys wizji i przykłady tego co powinniśmy wyprodukować.

Linki do stron z konkursami : TUTAJ.

Kreatywność w konkursach

Rozwój kreatywność jest oczywiście ograniczona do danego tematu albo pomysłu jak np. czipsy w podróży, wieżyczki gdańskie czy “światła świąt“. Dzięki temu mamy zawężony temat na którym łatwiej będzie nam się skupić. Kreatywność pozwoli nam rozwinąć wyobraźnię, tworzenie tworzenia wizji oraz obrazów w myślach, po czym realizacja ich w rzeczywistości.

Wizualizacja

Wizualizowanie to bardzo dobre ćwiczenie pomagające przy planowaniu pracy. Wyobrażamy sobie wszystko co musimy zrobić. Każdy krok. Konkursy fotograficzne zacznijmy od samego początku – pomysłu. Pomyślmy o temacie konkursu. Zastanówmy się nad kontekstem zdjęcia. Wyobraźmy sobie kadry jak najdokładniej wraz z drobnymi szczegółami.

Przede wszystkim wyobrażajmy sobie nas pracujących nad projektem i rozwijających naszą kreatywność a współzawodnictwo stanie się przyjemnym dodatkiem i będzie nas motywowało do lepszych osiągów.

Zazwyczaj konkursy fotograficzne mają na celu uzyskanie, prawie za bezcen, świetnych zdjęć produktowych wraz z ujęciem kontekstu. Przykładowo czipsy sfotografowane o wschodzie słońca w górach będą nasuwały myśl, że może warto zabrać paczkę do plecaka i rozkoszować się ich słonym smakiem (słonością ? 🙂 ) podczas postoju na wędrówce.

Warto usiąść i się zrelaksować, wyłączyć telefon. Przykładowo na ognisku wpadł mi do głowy pomysł na zielony ogień… potem została kwestia wykonania.

Luminar channel mixer zielony ogień wartość kanału czerwonego. 1024x585 - Konkursy fotograficzne to rozwój kreatywności

Fotografia produktowa w konkursach fotograficznych

W skrócie zdjęcia te mają zarabiać pieniądze. Czy Twoje zdjęcia są w stanie zarobić pieniądze ? Oczywiście sama fotografia to nie wszystko. Dochodzi do tego cała marketingowa otoczka. Musimy ukazywać pozytywne aspekty produktów albo po prostu tworzyć świetne prace, które ktoś potem może gdzieś pokazać lub sprzedać. Ostatecznie wszystko sprowadza się do pieniędzy. My dostajemy za to przykładowo smartfona ale firma dostaje świetne zdjęcie do swojej kampanii reklamowej i zarabia dużo dużo więcej. Dodatkowo na sieciach społecznościowych mają darmową ekspozycję do klientów kiedy my to udostępniamy. Tutaj taka firma nie może przegrać.

Czarna fotografia produktowa 5 1024x683 - Konkursy fotograficzne to rozwój kreatywności

Techniczna poprawność to klucz

Umówmy się na jedno. Każde zdjęcie zgłaszane powinno być poprawne technicznie. Czyli głębia ostrości, efekt bokeh, ISO, ekspozycja, post produkcja czy też ostrość muszą być poprawne. Nikt nam nie zapłaci i nic nie da za rozmazane zdjęcie robione w pośpiechu na kolanie. Oczywiście jeżeli kadr zostanie celowo rozmyty to oczywiście nadaje się jak najbardziej. Bądźmy krytyczni wobec swojej pracy ale z drugiej strony nie przesadzajmy. Tutaj pomoże nam tylko doświadczenie i czas.

luminar vs lightroom przykład 5 stopni ev ekspozycji plik RAW Canon 1200D CR2 1024x502 - Konkursy fotograficzne to rozwój kreatywności

Porównywanie się do innych

To w konkursach fotograficznych jest trudne. Kiedy zobaczymy zdjęcia przesłane w poście na fejsie pod którym powinniśmy dodać swoje zdjęcie, może nam szybko przejść ochota na udział. Często są tam zdjęcia tak dobre i tak dopracowane jakich my po prostu nie będziemy mogli stworzyć. Może nawet odechce nam się fotografii jako takiej. Jako małe pocieszenie pamiętajcie, że ktoś może pomyśleć tak o naszej fotografii, jako o tej lepszej. Czasem najlepiej wysłać zgłoszenie i zapomnieć. Warto za to analizować zdjęcia i co w nich jest lepsze od naszego kadru. Szczególnie zwycięskie. Zastanowić się czemu ten konkurs fotograficzny wygrało akurat takie a nie inne zdjęcie ?

CzarnaFotografiaJedzenia 3 1024x576 - Konkursy fotograficzne to rozwój kreatywności

Żyri i jakie zdjęcia wygrywają

Przy konkursach w stylu “wygrywa ilość lajków pod zdjęciem” zdjęcie powinno być tworzone z myślą o standardach aby podobać się jak największej ilości ludzi. Z drugiej strony często nie wiemy kto i dlaczego będzie decydował o tym, że to a nie inne zdjęcie będzie zwycięskie. Ludzie decydujący o tym to tylko ludzie i po prostu mają swoje preferencje.

TwierdzaWisłoujście 35 of 55 1024x683 - Konkursy fotograficzne to rozwój kreatywności

Wygrana

Mam wrażenie, że to mało pozytywny wpis ale cóż. Nie ma lekko. Wygrają najlepsi. Z drugiej strony jest to po prostu dobra okazja do ćwiczenia swojego fotograficznego oka i możemy mieć przy tym wiele zabawy. Dodatkowo radość z wygranej zapewni nam walidację i faktycznie potwierdzi nasze umiejętności ?

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!