
Fotografia produktowa na czarnym tle
Fotografia produktowa na czarnym tle
Fotografia produktowa na czarnym tle to przeciwieństwo tego co zazwyczaj widzimy , czerń ma dodać ekskluzywności, tajemniczości i prestiżu. To przeciwieństwo tego co zazwyczaj widzimy czyli wycięty przedmiot na idealnie białym tle w namiocie bezcieniowym. Czarny styl fotografii ma dodać luksusu, prestiżu i tajemniczości. Tutaj jest to bardzo mocno związane z samym produktem. Nie wszystko będzie do czarnego tła pasować. Ważne jest tutaj otoczenie i prezentacja samego projektu a nie tylko fotografia.
Teoria barw
Była omawiana już wcześniej ale w ramach przypomnienia. Jaką różnicę robi czarny kolor ? Jak odczuwamy ten sam produkt zrobiony na białym tle a jakie emocje w nas wywołuje ujęty w czerni i szarości. Tak dobrze czytacie. Fotografia ma wywoływać emocje. Oczywiście te pozytywne, które w tym przypadku, mają zmotywować czy nawet zmusić do kupna danego produktu.

Emocje i prestiż
Jakoś tak się składa, że czarne Bmki wyglądają ekskluzywnie i wszyscy oficjale nimi jeżdżą. Dodatkowo czarna skóra wygląda bardziej sexy niż zwykła beżowa. Nie zapominajmy, że czarny wyszczupla. W skrócie , czarny kolor ma dodać wartości. Czerń jest tajemnicza, tak jakby skrywała w swoim cieniu coś bardzo wartościowe czego nie widać na pierwszy rzut oka. Zmusza nas też do przypatrzenia się danej rzeczy. W jasnym świetle wszystko będzie łatwo widoczne co ułatwi pominięcie danej rzeczy a brak wyrazistości może nam kazać się zatrzymać i przypatrzeć danemu produktowi na wystawie. Czarna fotografia produktowa ma na celu zogniskowanie naszej uwagi na obiekcie fotografowanym.

Jak to zrobić ?
Przy zwykłej fotografii korzystamy z białych kartek papieru, kawałków kartonu albo reflektorów aby odbić od nich światło i wypełnić cienie. Pozwoli to lepiej sfotografować cały obiekt w jego pełnej okazałości. Szeroki opis przy sesji produktowej piwa ! Oczywiście możemy po prostu postarać się i w post produkcji stworzyć odpowiednie warunki ale to niekoniecznie musi wyjść tak samo. To światło po prostu wygląda inaczej. Poniżej przykłady 😉

Źródło światła jest bardzo ważne. Światło powinno być możliwie miękkie. Możemy wykorzystać światło ciągłe, przykładowo z lampki biurkowej, lampki ledowe, nawet latarka będzie dobrą opcją. Zdecydowanie ułatwi nam zadanie lampę błyskową i jakaś parasolka za 10 pln albo softboks.

Czarna fotografia
Tutaj musimy się zastanowić czy chcemy po prostu czarne tło. Tak samo jakbyśmy mieli białe czy może chcemy aby cień i mrok omiatał kadr i tematy w kadrze. Czarna fotografia produktowa na pewno bardzo dobrze dodaje trójwymiarowości i głębi do zdjęć.
Jak zrobić fotografie produktowe na czarnym tle
Przygotuj czarne tło.
Może być wszystko co jest czarne. Pamiętajmy, że lepiej sprawdzą się rzeczy matowe, które nie odbijają światła. Dodatkowo pamiętajmy o teksturze i fakturze materiału. Światło na czarnych przedmiotach powinno je delikatnie wyszarzeć a nie odbijać naszej parasolki, lampy lub żarówek z żyrandola.
Zadbaj o rekwizyty
Wszystko zawsze warto wyczyścić. Przygotuj plan zdjęciowy. Usuń kurz, mniejsze i większe drobiny pyłu jak przykładowo włosy z czarnej skórzanej kurtki. Zdjęcia makro to tutaj większy problem bo po prostu wszystko na nich widać. O akcesoria i rekwizyty trzeba po prosty dbać. Pomyśl o fotografii produktowej idealnego kawałka ciasta na talerzu z okruszkami, nie nadaje się, ma być perfekcyjnie czysto.Kruche ciasta z kolei będą wymagały czego innego 😉
Światło
Dopasuj światło. “Czarne zdjęcia” jak to nazywam powinny być jak bikini albo trailer filmu. Powinny pokazywać to co najważniejsze ale nie wszystko. Mają za zadanie zmotywować aby odkryć resztę samemu i zaciekawić klienta aby obejrzał produkt do końca. Im więcej klient poświęci czasu podejmując decyzję tym większa szansa, że kupi daną rzecz. Warto eksperymentować z kolorowym światłem jak dwa różnokolorowe źródła.
Post produkcja
Tutaj oczywiście wszystko zależy od naszych artystycznych wizji. Możemy wykorzystać duży kontrast, niski kontrast, czerń i biel, kolorowe filtry czy maskowanie.
Przykłady zdjęć
Tutaj chciałem oswietlić bok butelki aby nadać nieco przestrzeni do zdjęcia.
Podsumowanie
Fotografia produktowa na czarnym tle, moim skromnym zdaniem, działa najlepiej z całą otoczką. Nie wystarczy wrzucić do naszego sklepu czarnych fotografii naszych produktów. Wypadałoby wszystko zmienić i ubrać w odpowiednio mroczny gotycki i czarny styl całą stronę internetową z naszymi produktami. Inaczej będzie to odstawać od reszty i może najzwyczajniej nie pasować.

