Makrofotografia poradnik i 7 pomysłów
Makrofotografia definicja : Typ fotografii, w której fotografowany obiekt zostaje odwzorowany w naturalnych rozmiarach lub jest nieznacznie powiększony.
Spis treści
Makrofotografia dla początkujących. Co to jest ?
To jest najszersza i najprostsza definicja. Bardzo ogólna. Jak widzisz można pod to podciągnąć bardzo dużo. Zazwyczaj makrofotografia kojarzy nam się z ekstremalnymi zbliżeniami, zwykle bardzo małych obiektów i organizmów żywych, takich jak owady, w których rozmiar obiektu na fotografii jest znacznie większy niż naturalna wielkość (chociaż makrofotografia odnosi się również do sztuki robienia bardzo dużych zdjęć).
Możemy też się spotkać z określeniami takimi jak Makrofotografia, fotografia makro , foto makrografia, makrografia.
Jakie to zdjęcia makro i o co tu chodzi ?
Dla mnie osobiście makrofotografia kojarzy się ze wszystkim co jest bardzo ale to bardzo mocno powiększone. Zwykłe zdjęcia o mocnym zbliżeniu na temat fotografowany nie nazwałbym makrofotografią ale absolutnie zaliczają się do okolic tej kategorii. Nie tylko pokazujemy małe rzeczy w dużym powiększeniu ale bardzo często chcemy pokazać szczegóły i detale rzeczy normalnej wielkości – tego co fotografujemy. Przykładowa makrofotografia kory drzewa może nam odpowiedzieć na wiele pytań odnośnie drzewostanu w lesie, drzewo z kolei do małych rzeczy w naturze nie należy.
Nie jest to więc tylko powiększanie rzeczy małych i pokazywanie ich światu ale też pokazanie tego z czego składają się rzeczy duże.
Fotografując zdjęcia makro będzie nam bardzo łatwo przestrzegać maksymy o przedstawianiu czegoś w takim sposób w jaki zazwyczaj tego nie widzimy. Do tego pamiętajmy o perspektywie i tym, że punk widzenia zależy od punktu siedzenia.
Robert Bresson
“Fotografując staraj się pokazać to czego bez ciebie, nikt by nie zobaczył.”
Skala odwzorowań
Skala odwzorowań to po prostu określenia tego jak bardzo powiększony zostanie obraz na naszym zdjęciu. Tak samo jak określa się skalę w modelach do sklejania. Wyróżnia się kilka zakresów z najważniejszym punktem granicznym czyli odwzorowaniem 1 do 1 wyznaczającym granicę od kiedy fotografia jest już makrofotografią.
Zakresy skali odwzorowań, kiedy z bliska
Jak się okazuje kiedy makrofotografia a mikrofotografia to spora różnica. Odwzorowania obiektów może być pomniejszone czyli zachowa skalę 1:4 albo mniejszą 1:10 co będzie oznaczać że jest 4 albo 10 razy mniejsze niż w rzeczywistości.
Fotografia z bliska jest podobna do makrofotografii, ponieważ sprawia, że małe obiekty wyglądają na duże, ale odbywa się to przez fotografowanie obiektów z bardzo bliskiej odległości za pomocą standardowego obiektywu innego niż makro.
Co oznacza skala odwzorowanie 1 do 1 ? Obraz na matrycy aparatu będzie identyczny z tym co widzimy. Daje nam widok tego co fotografujemy w idealnym odwzorowaniu czyli zachowa skalę 1 do 1. Dalej musimy być bardzo blisko naszego obiektu jaki fotografujemy. Zazwyczaj będzie to minimalna odległość ostrzenia. W tym przypadku dla Tamrona 90mm 1:1 Makro będzie to 28cm ( czyli odpowiednik 135 mm dla matrycy apsc).
Obiektywy mogą też powiększać, Są to soczewki skupiające światło i zasada działania jest taka sama jak w lupie którą bawiliśmy się za dziecka przypalając mrówki. Odwzorowanie dwa do jednego 2:1 oznacza że obraz jest dwa razy większy niż w rzeczywistości. Mogą też powiększać bardzo mocno jak np. 100 : 1. n>> :1 oznacza, że N czyli współczynnik skali jest dużo większy od 1.
Skala odwzorowania | ||
Fotografia normalna | 1 : << n | Fotografia przedstawia obraz pomniejszony np. 1:125 jak na puzzlach albo modelach |
Fotografia z bliska | 1 : n | Zazwyczaj fotografujemy to zwykłym obiektywem z wykorzystaniem najmniejszej odległości kiedy obiektyw łapie ostry obraz. |
Fotografia 1:1 | 1 : 1 | Idealne odwzorowanie 1 centymetr w rzeczywistości to 1 centymetr na zdjęciu ( idealne odbicie na matrycy) |
Makrofotografia | N : 1 | Obiektyw powiększa fotografowany obiekt (jak lupa) |
Mikrofotografia | N >> : 1 | Kiedy powiększenie jest bardzo duże jak przy mikroskopach |
Mikrofotografia
Dla bardzo dużych skal odwzorowań większych niż 10 do 1. Oczywiście jest to wartością umowną, makrofotografia zmienia nazwę na mikrografia. Do takich zdjęć jest nam potrzebny co najmniej mikroskop. Dodatkowo będziemy oczywiście potrzebować zestaw adapterów aby podłączyć nasz aparat. Często możemy spotkać się z dedykowanymi rozwiązaniami gdzie kupujemy zestaw do robienia takich zdjęć jak na przykład kamerę do mikroskopu. Dostępne są też mikroskopy z wbudowaną kamerą.
Kamera mikroskopowa na USB – mikrofotografia
O dziwo ceny takich kamer nie są wygórowane. Bez problemu dostaniemy coś w sklepach internetowych i koszta nie powalą nas z nóg. Pamiętajmy jednak że jakość tanich kamer może być bardzo różna, rozdzielczość prawdopodobnie nie powali nas z nóg ale przednia zabawa może to zrekompensować.
Po prostu zawsze uważaj co kupujesz, szczególnie jeżeli jest to tania elektronika.
Makrofotografia – jak zacząć zabawę
W skrócie na start nie potrzeba nic żeby chociaż zacząć. Pytanie czy efekty Ciebie zadowolą. jeżeli nie to zdecydowanie polecam skorzystać z jednej z poniższych opcji.
Makrofotografia – koszta
Podobnie jak wiele aspektów obrazowania cyfrowego, fotografia makro może być prosta i niedroga lub tak złożona i kosztowna, jak tylko zechcesz. Jeśli posiadasz aparat cyfrowy, możesz zacząć robić makrofotografię bez żadnego dodatkowego sprzętu.
Zdecydowana większość aparatów kompaktowych ma wybierany tryb makro. W lustrzankach jet tego mniej ponieważ są dedykowane obiektywy no a biznes musi się kręcić. Całe szczęście mamy kilka prostych i tanich tricków jak możemy osiągnąć zamierzone efekty i ponieść tylko ułamek kosztów.
Makrofotografia z bliska zwykłym aparatem / obiektywem
Jeżeli przyłożysz rękę bardzo blisko do twojej twarzy to nie będziesz jej widział wyraźnie będzie ona zamazana. To samo tyczy się obiektywów. Układ optyczny w obiektywie działa tak samo jak nasze oczy.
Istnieje minimalna odległość ostrzenia od której widzimy ostro tak samo jak nasz obiektyw. Dla każdego obiektywu będzie to inne odległość bardzo mocno uzależniona od długości ogniskowej. Im krótsza Ogniskowa tym bliżej możemy wyostrzyć nasz obiektyw, Im dłuższy obiektyw tym będziemy potrzebowali więcej przestrzeni.
I to będzie nasza makrofotografia z bliska. Podsuń obiektyw tak blisko jak się da i zacznij robić zdjęcia. Może nie będzie to sedno fotografii makro ale na pewno będą to zupełnie inne kadry od tych które fotografujesz na co dzień.
To zdjęcie to przykład wykorzystania standardowego obiektywu 18-55mm Canona podsuwając go najbliżej jak się da do etykiety. Oto jaki efekt zdołałem uzyskać. Dalej zobaczycie efekt uzyskany obiektywem 90mm makro 1:1.
Bez żadnych kosztów, specjalnych dodatków takich jak pierścienie, bez dedykowanych obiektywów po prostu twój aparat i nic więcej. Ewentualnie statyw 😉
To samo możesz zrobić z aparatem w telefonie. Nie spodziewałbym spektakularnych efektów przy pierwszej próbie ale przynajmniej będziesz wiedział w jakim kierunku możesz iść z takimi zdjęciami. Dodatkowo poznasz możliwości sprzętu bez dedykowanych rozwiązań. Makrofotografia telefonem na pewnie będzie miała kilka ciekawych trybów na zasadzie robienia kilku zdjęć a następnie łączenie ich w jedno. Kwestia aparatu i oprogramowania.
Tryb makro w aparacie
W kompaktowym aparacie cyfrowym, takim bez wymiennych obiektywów możemy skorzystać z trybu makro. Wybranie trybu makro powoduje, że soczewki obiektywu automatycznie dostosowują się do bliskiej ostrości i precyzyjniej są w stanie złapać ostrość.
Przykładowo w obiektywie Tamron 90 mm mamy 3 zakresy ogniskowych aby system autofokusa działał lepiej i szybciej ostrzył. Przełącznik trybów w aparatach kompaktowych zazwyczaj jest z boku obudowy a nie bezpośrednio z tyłu. Oznaczony jest kwiatkiem tulipana jak na obrazku poniżej.
Minus tego pomysły jest to, że nadal potrzebujemy mieć aparat z takim trybem. Nie wszystkie posiadają. Zaletą tego jest to, że jest to darmowy i bezproblemowy sposób robienia zdjęć makro i zbliżeń. Każdy aparat zapewnia co innego więc jedyne co mogę zrobić to odesłać do instrukcji Twojego modelu Jest to makrofotografia wymagająca absolutnie zerowych inwestycji w dodatkowy sprzęt; wadą jest to, że zdjęcia nie będą miały takiego samego poziomu precyzji, szczegółowości, powiększenia i jakości, jak te zrobione lustrzanką cyfrową z dedykowanym obiektywem makro.
Jeśli dopiero zaczynasz rozważać czy makrofotografia jest dla Ciebie to zwykły aparat w trybie makro może być doskonałym sposobem na rozpoczęcie. Może dać ci szansę zbadania możliwości nagrywania bardzo małych i szczegółowych obiektów bez inwestowania w sprzęt lub opanowania nowych technik.
To jeden z darmowych sposobów, aby dowiedzieć się, czy fotografia makro jest dla Ciebie, a po drodze dostaniesz kilka świetnych zdjęć.
Odwrócony obiektyw
Jeśli posiadasz obiektyw stało ogniskowy np. 50 mm lub jakikolwiek inny to śmiało możesz zaczynać zabawę.
Technika odwróconego obiektywu jest dokładnie tym, na co wygląda: wyjmujesz obiektyw z aparatu i obracasz go tak, aby przednia strona obiektywu, która zwykle jest zwrócona w stronę obiektu, była skierowana w stronę aparatu.
Jeśli masz pewną rękę, możesz spróbować przytrzymać obiektyw przy aparacie, aby wykonać zdjęcie; Jeśli chcesz uzyskać większą stabilność lub trwalszą konfigurację, możesz kupić specjalnie wykonany gwintowany adapter zwany pierścieniem odwrotnego mocowania, który utrzymuje odwrócony obiektyw w aparacie. Wtedy po prostu standardowo robisz zdjęcia ze statywem, ostrzysz ręcznie i wszystko jest super.
Pierścienie odwracające obiektyw są dostępne wszędzie tam, gdzie sprzedawane są akcesoria do aparatów, za mniej niż koszt pizzy.
Technika odwróconego obiektywu działa ze względu na sposób działania obiektywu stało-ogniskowego 50 mm. W standardowej fotografii obiektyw 50 mm skupia światło z daleka, zmniejszając obraz, dzięki czemu można go zarejestrować za pomocą czujnika cyfrowego. Kiedy odwrócisz obiektyw, dzieje się odwrotnie i obraz jest powiększany do niemal naturalnej wielkości.
Ta technika działa z obiektywami o dowolnym rozmiarze, ale wielu uważa, że 50 mm zapewnia najlepsze rezultaty. Bez pierścieni i mocowania trudno jest uniknąć drgań aparatu podczas fotografowania. Dodatkowo trzymając aparat w ręku i robiąc zdjęcia w plenerze mamy cały czas “otwartą” matrycę. Po prostu uważaj na kurz i pył a jak coś się pobrudzi to warto mieć zestaw do czyszczenia pod ręką. Chociaż dmuchawę.
Koszt – 20 PLN
Poniżej lista przykładowych pierścieni odwrotnego mocowania dla różnych obiektywów. Jak widzisz koszta są bardzo niskie. Pierścień odwrotnego mocowania 58mm dla standardowych obiektywów 18-55 mm to nie całe 20 złotych.
Pierścien dla Canona – 17 pln a tutaj dla Nikona 55m w tej samej cenie.
Przed kupnem sprawdź dwa razy szerokość gwintu. Powinna być opisana na obiektywie od frontu.
Pierścienie pośredniczące – makrofotograficzne
Po części to takie rury przedłużające i dwoma gwintami i nic więcej 😉
Innym sposobem dostosowania lustrzanki cyfrowej do makrofotografii jest zastosowanie rur przedłużających, które są wydrążonymi cylindrycznymi elementami dystansowymi, które są przymocowane między obiektywem a mocowaniem aparatu, aby zwiększyć wydłużenie obiektywu – dłuższa ogniskowa.
Tanie opcje nie muszą mieć w sobie żadnej optyki, więc ich efekt zależy całkowicie od zdolności do zmiany minimalnej odległości ogniskowania obiektywu czyli tego jak blisko można się znajdować od obiektu i nadal ustawiać ostrość. Droższe pierścienie makro to takie ze stykami elektrycznymi, które zachowują komunikację między obiektywem a aparatem, umożliwiając regulację ustawienia przysłony, ekspozycji itp.
Zazwyczaj sprzedawane w zestawach po 3 sztuki. Ponieważ można ich używać z dowolnym obiektywem i można je łączyć w celu uzyskania różnych długości i powiększeń, są one bardzo elastycznymi akcesoriami.
W praktyce im dalej – za pomocą odpowiedniej długości pierścieni odsuniemy obiektyw od aparatu, tym lepsze powiększenie danego obiektu będziemy mogli uzyskać. Im dłuższa rurka przedłużająca, tym bliżej obiektu można się zbliżyć a im bliżej się znajdujesz, tym większe staje się powiększenie obiektywu. Pamiętaj też, że przez to możesz tracić nieco światła ale zrekompensujesz to dłuższym czasem naświetlania.
Koszt – od 50 PLN
Koszt pierścieni jest jak wszystkiego innego. Tanie dostaniesz w cenie pizzy a droższe z logiem jakieś marki, które będą wygodniejsze w użyciu dostaniesz za kilkaset złotych. Jeżeli zwykłe pierścienie się spodobały to warto zastanowić się nad takimi z elektryką aby ustawiać przysłonę.
Pierścienie makro z elektroniką autofokusa dostaniecie w większości sklepów fotograficznych. Poniżej przykładowe ceny oraz to za czym warto się rozglądać. Poczytajcie opinie i parametry techniczne.
Soczewki makro
Kolejnym sposobem na fotografię makro i to bardzo tanim kosztem, jest zakupienie specjalnych makro soczewek. Są to po prostu szklane soczewki skupiające obraz czyli działają na zasadzie lupy lub grubych szkieł w okularach. Przybliżają środkową część kadru. Jak widzicie z tabelki poniżej możemy uzyskać całkiem niezłe powiększenie. Oczywiście pamiętajcie, że takie soczewki dla każdego obiektywu będą inne z powodu gwintu. Można kupić takie na większy gwint i przejściówki aby mieć jeden zestaw.
Niestety przykręcanie kilku na raz może szybko sprawić, że stracimy jakość zdjęcia ale zachęcam was do spróbowania.
Obiektyw 50 mm (bez soczewek) | soczewka +1D | z soczewka +2D | soczewka +4D | |
Efektywna ogniskowa | 50 mm | 47.6 mm | 45.5 mm | 41.7 mm |
Skala odwzorowania | 1:6.8 | 1:5 | 1:3.8 | 1:2.7 |
Koszt – 50 pln
Jak widzicie poniżej możecie dostać je bardzo tanio a dadzą kopa waszej makrofotografii. Oczywiście pamiętaj, że wraz z ceną idzie jakość ale na początek przygody ze zdjęciami makrofotograficznymi to będzie w sam raz. Najpierw opanujmy technikę a potem narzekajmy na sprzęt 🙂 W cenie pizzy.
Jaki obiektyw makro ?
Jeśli naprawdę interesuje Cię makrofotografia, nie ma prawdziwego zamiennika prawdziwego obiektywu makro.
Te wysoce wyspecjalizowane, wyrafinowane soczewki mogą ogniskować się od nieskończoności do co najmniej 1: 1 współczynnika powiększenia przy ich najbliższym ustawieniu ostrości, co oznacza, że obraz jest odwzorowywany w rzeczywistej wielkości na matrycy.
Współczynnik powiększenia obiektywów makro różni się w zależności od ogniskowej obiektywu, przy czym niektóre mogą osiągnąć współczynnik powiększenia 5: 1 lub dać obraz pięciokrotnie większy od obiektu.
Porównanie obiektywu do matrycy APSC( po prawej ) a po lewej pełno klatkowy obiektywy Tamron 90mm.
Krzywizna pola
Prawdziwe soczewki makro to soczewki o płaskim polu, co oznacza, że brakuje im „krzywizny pola” lub zniekształcenia krzywej na krawędziach obrazu, które są powszechne w obiektywach do zastosowań ogólnych. Jest to szczególnie ważne w makrofotografii, gdzie jeden bardzo mały obiekt zajmuje cały obraz i warto aby był płaski a nie “zaokrąglony” przez niedoskonałości obiektywu.
Większość obiektywów makro to obiektywy „stałoogniskowe”, co oznacza, że mają stałą ogniskową. Ponieważ ogniskowa decyduje o tym, jak blisko musisz się znajdować od obiektu, ważne jest, aby wybrać taki, który najlepiej pasuje do Twoich obiektów i stylu.
Jaka ogniskową wybrać ? 50, 60, 100, 150 mm ?
Jedna rzecz, którą uważny obserwator zauważy, to niewielkie różnice w głębi ostrości, których należy się spodziewać w taki sam sposób, jak w przypadku innych obiektywów. Im dłuższy obiektyw, tym płytsza głębia ostrości. Należy to wziąć pod uwagę, jeśli konsekwentnie musisz coraz bardziej się zatrzymywać, aby uzyskać wystarczającą ostrość na swoim obiekcie. Jeśli chcesz uzyskać gładkie, mniej rozpraszające tło, dłuższe ogniskowe z pewnością ułatwia wyodrębnienie obiektu.
Ogniskowa | Minimalna odległość ostrzenia (dla obiektywów typu makro) | Co fotografować |
około 50mm – 60mm | 20-30 cm | znaczki, monety, biżuteria |
90 – 100mm | 30 cm | insekty, portret, kwiaty |
około 150mm | 50 cm | jaszczurki, duże owady |
Krótsza ogniskowa 50 mm lub 60 mm będzie dobrze działać w przypadku kadrów, które chcemy ująć w szerszej perspektywie. Wszystko oczywiście zależy od tego co chcemy pokazać w kadrze i z jakiej odległości możemy robić zdjęcia.
Jednak obiekty takie jak owady lub dzikie zwierzęta, które są niebezpieczne lub łatwo przestraszone, muszą być fotografowane z większej odległości, dlatego kluczowa jest dłuższa ogniskowa wynosząca 100 mm lub więcej. Ciężko nam będzie zrobić żywym obiektom zdjęcia z 20 cm i poprosić motyla, żeby nie odleciał 😉 Fotografując nieruchome rzeczy nie będziemy mieli tego problemu.
Chociaż obiektywy makro doskonale radzą sobie z robieniem bardzo bliskich zdjęć bardzo małych obiektów, nie jest to jedyna rzecz, jaką robią. Obiektywy makro są w rzeczywistości bardzo elastyczne i mogą być używane do wielu rodzajów zdjęć, od zdjęć jedzenia i produktów po portrety, i są szeroko stosowane przez wielu profesjonalistów.
Nowoczesne obiektywy makro zawierają szereg zaawansowanych technologii ogniskowania, pokryte są specjalnymi powłokami, zawierają redukcję drgań i zarządzania światłem, które zapewniają niezwykle ostre, wyraźne i wolne od zniekształceń obrazy.
Cała ta technologia nie jest tania, dobre obiektywy makro kosztują od kilkuset do kilku tysięcy dolarów, co czyni je zdecydowanie najdroższym sprzętem do makrofotografii.
Obiektyw makro prawdopodobnie nie jest właściwym wyborem dla kogoś, kto chce po prostu trochę się pobawić (chyba, że macie za dużo kasy) , eksperymentując z fotografią makro, ale dla tych, którzy poważnie podchodzą do uchwycenia najdrobniejszych szczegółów najmniejszych obiektów i tworzenia zdjęć najwyższej jakości, obiektyw makro to znakomita inwestycja.
Portret obiektywem makro ?
Zdecydowanie tak. Biorąc pod uwagę wysoką jakość i rozdzielczość optyczną makro-obiektyw to będzie świetny obiektyw nadający się do portretów, fotografii produktowej i w zasadzie wszystkiego. Jedyny minus tych obiektów to długa ogniskowa 100 mm, której nie zawsze będzie mogli użyć bo kąt widzenia będzie dla nas za wąski i będziemy potrzebować czegoś szerszego. Bez problemu można też wykorzystać taki obiektyw ze starszym aparatem jak Canon 7D m II, matryca APSC do fotografii mody. Wideo akurat z reklamy Tamrona ale efekt widzicie na zdjęciach. Można ? Można ?
Moje zdjęcia robione starym Canonem T5 / 1200D gdzie przez mniejszą matrycę obiektyw miał 135 mm zamiast 90 mm znajdziecie w dwóch poniższych wpisach :
“Tryb Macro” to nie znaczy zawsze to samo
Niektóre obiektywy oferują tryb makro ale to nie jest to samo co odwzorowanie 1 do 1 albo większe. Czasem to odwzorowanie to może być jeden do dwóch, czyli obraz jest dalej dwa razy mniejszy ale producent nazywa to trybem Makro. Zazwyczaj taki tryb posiadają obiektywy zoom o dłuższych ogniskowych i tylko w pewnym zakresie tych ogniskowych.
Dodatkowo w takich obiektywach minimalna odległość ostrzenia może wynosić nawet jeden metr. Wielkim plusem jest to że jest to zoom i mamy możliwość elastycznej zmiany ogniskowej w zależności od potrzeb.
Przykład takiego obiektywu macie tutaj – Tamron AF 70-300mm f/4-5.6 Di LD Macro (Canon)
Powyższy obiektyw ma odwzorowanie 1:2 ? Czy to źle ? Czy musimy mieć odwzorowanie 1 do 1 ? 🙂 Na to pytanie Tylko Ty drogi czytelniku znasz lub dopiero poznasz odpowiedź. Za Ciebie nikt się nie dowie czy ten obiektyw będzie dla Ciebie dobry czy nie. Sam musisz spróbować, zrobić kilka zdjęć i ocenić czy Tobie to odpowiada.
Zawsze uważnie czytajcie oznaczeniach i sprawdzajcie specyfikację techniczną żeby nie było potem niespodzianek. Wszystko zależy od naszych potrzeb. Na rynku mamy bardzo dużo różnych opcji wybierz my to co będzie dla nas najlepsze i najkorzystniejsze.
Poniżej oznaczenie na obiektywie Canon 10-18mm nie oznacza idealnego odwzorowania 1 do 1 ale bardzo małą minimalną odległość ostrzenia a będą bliżej obiektu fotografowanego będzie on większy na zdjęciu. To nie będzie może idealna makrofotografia ale efekty będą zdecydowanie ciekawe.
Koszt 2000+
Ceny makro obiektywów z odwzorowaniem 1 do 1 są bardzo rozbieżne. Najtańsze opcje oferują chińskie marki takie jak np. Samyang. Są to standardowe konstrukcje bez stabilizacji o ogniskowych 100mm i przysłonie f 2.8.
To za co płacimy to brak krzywizny pola i dodatkowe warstwy, chronią szkło oraz zapewniają np. mniej odblasków. Zdecydowanie takie dodatki warto mieć ale nie są one koniecznością. Jeżeli obiektyw nie jest idealny zawsze możecie się nauczyć obróbki i poprawić te zdjęcia w programach graficznych albo do retuszu zdjęć.
Kup taki obiektyw tylko jeżeli wiesz na pewno, że makrofotografia jest dla Ciebie. Z drugiej strony jeżeli po prostu szukasz nowego szkła to możesz pomyśleć o czymś takim jak poniżej.
Pamiętaj, że takie obiektywy warto kupować używane. Ich stan jest zazwyczaj świetny. Sam mam używanego Tamrona 90mm i jestem bardzo zadowolony. Używam na matrycy apsc więc mam 135 mm 😉
Łączenie zdjęć makrofotografii – Affinity Photo tutorial PL
Jednym z problemów jaki spotkamy podczas makrofotografii to brak pełnej ostrości na zdjęciu. To co jest ostre i wyraźne to tylko bardzo mały fragment kadru ponieważ głębia ostrości jest bardzo płytka. Przy zdjęciach obiektywem 100 mm i przysłonie f2.8 może to być dosłownie ułamek milimetra.
Możesz dokładnie to policzyć korzystając z kalkulatora do obliczania głębi ostrości. Na tej podstawie będziesz wiedzieć ile trzeba zrobić zdjęć, które potem połączymy w jedno. Przykładowe zdjęcia i więcej informacji znajdziesz we wpisie o dużej głębi ostrości. Poniżej przykładowe obliczenia jak płytka może być głębia ostrości dla obiektywów makro.
Nie musimy się bawić w łączenie zdjęć i pojedynczy kadr może być dla nas absolutnie wystarczający. Wart zastanowić się nad odpowiednim ustawieniem tego co fotografujemy albo ustawieniem wysokiej przysłony jak np. F16.
Jeżeli jednak będziemy musieli zrobić kilka zdjęć aby uzyskać odpowiednią i satysfakcjonująca nas głębia ostrości warto wiedzieć jak łączyć kilka zdjęć w jedno.
Fotografia całego przedmiotu na kilku zdjęciach
Musimy zrobić co najmniej kilka fotografii aby połączyć ostre i wyraźne elementy z każdego oddzielnego kadru tworząc jedno zdjęcia gdzie wszystko jest wyraźne. Jak zrobić takie zdjęcia aby ostrość była idealna kiedy je połączymy ? Najprostszy i najtańszy wybór na początek to robienie tego ręcznie i kontrolowanie na wyświetlaczu z tyłu gdzie jest nasza głębia ostrości.
- Robimy zdjęcie
- Przesuwamy głębię ostrości regulując ostrzenie obiektywem.
- Wracamy do punktu pierwszego
Robimy tak w kółko aż będziemy mieli pełen zestaw zdjęć, gdzie na każdym będzie ostra inna część kadru, po połączeniu wszystkiego ostre i wyraźne powinno być wszystko z naszych zdjęć składowych. Zawsze możemy potem wszystko wyostrzyć podczas obróbki.
Jak połączyć kilka zdjęć w jedno ?
Pozostaje pytanie “Jak połączyć kilka zdjęć w jedno ?” aby wszystko co chcemy było ostre i wyraźne. W tym przykładzie pokażę Tobie jak wykorzystać do tego Affinity Photo, sposobów jest kilka. Całe szczęście Affinity ma do tego dedykowany tryb. Wystarczy zrobić zdjęcia, załadować je i Affinity automatycznie połączy nam to w jedną całość.
Efekt bokeh w makrofotografii i głębia ostrości
Efekt bokeh to te kuleczki świetlne, które zazwyczaj widzimy w tle oglądając jakieś nocne zdjęcia. Są to rozmyte źródła światła, które widzimy przy szeroko otwartych przysłonach na przykład f2.8. Rozmazane i niewyraźne zdjęcia zazwyczaj nie są atrakcyjne ale w tym przypadku, brak ostrości tych elementów na zdjęciu wygląda to po prostu bardzo ładnie i przyjemnie.
Szerokokątny obiektyw albo ogniskowa w okolicy 20mm sprawi, że głębia ostrości będzie obejmowała prawie cały kadr, Ciężko będzie nam uzyskać satysfakcjonujące rozmycie. Wszystko będzie ostre i wyraźne przy dłuższych makro obiektywach nie ma tego problemu. Dłuższa ogniskowa tym łatwiej będzie nam uzyskać taki efekt.
Poniżej porównanie fotografii o płytkiej głębiej ostrości o przysłonie F2.8 a zdjęciem z przysłoną F16.
Co wpływa na efekt bokeh ?
Im szerzej możemy otworzyć obiektyw tym efekt rozmycia będzie silniejszy. Wartość przysłony F1.8 będzie mocniejszym rozmyciem niż F6. Standardowo makro obiektywy posiadają przysłonę f2.8, dzięki temu mogą śmiało służyć do zdjęć wieczorną porą i portretów. W nocy jednak może to być trochę za mało ale zawsze możemy sięgnąć po 50 mm.
Dłuższa ogniskowa również wzmocni efekt bokeh. Obiektywy makrofotograficzne mają zazwyczaj 100 mm co jest naprawdę długą ogniskowa i bez problemu będziemy mogli pięknie rozmyć tło. Tak jak na portretach powyżej. Pozwoli to na izolację naszego tematu od tła.
Najlepiej jeżeli tle, źródła światła, będą oddalone od tematu albo osoby fotografowanej o co najmniej kilkanaście metrów. Im jesteśmy bliżej tego co fotografujemy tym efekt będzie mocniejszy. Im bliżej płaszczyzna ostrości zdjęcia tym mocniejszy efekt rozmycia tła.
Jak uzyskać ładne rozmycie światła ?
Na to nie ma idealnego przepisu ponieważ każdemu podoba się trochę co innego. Jeżeli zastanawiasz się co najlepiej wygląda to przejrzyj zdjęcia w internecie. Popatrz na to co Tobie osobiście, podoba się najbardziej i spróbuj uzyskać podobny efekt.
W ramach praktyk i ćwiczenia uzyskiwania odpowiedniego efektu bokeh po prostu Złap za aparat i idź robić zdjęcia wieczorem na mieście ponieważ. Najlepiej gdzieś gdzie jest dużo ludzi gdzie będziesz mógł fotografować i zobaczysz jak wygląda tłok zależności od ustawień aparatu i obiektywu.
Pierwsze zdjęcia ma otwartą przysłonę do maksimum – F2.8, kolejne zdjęcia to przymknięta przysłona i więcej rzeczy jest ostre i wyraźne oraz kadr ciemniejszy.
Dodam od siebie, że osobiście lubię jak tło jest delikatnie prześwietlone, bardzo jasne. Mam wtedy pewność, że nic nie odwraca uwagi od tematu fotografii i na pewno ekspozycja na głębi ostrości będzie odpowiednia.
Sprzęt i akcesoria
Sprzęt i akcesoria do makrofotografii są w zasadzie takie same jak do normalnych zdjęć. Nie ma tutaj nic specjalnego. Główna różnica to wymagane pierścienie pośredniczące w jakie musimy się zaopatrzyć ponieważ to one umożliwią nam robienie jakichkolwiek zdjęć.
Cała reszta akcesoriów jak statywy, sprzęt do czyszczenia czy zdalne wyzwalacze będą działały tak samo jak przy każdych innych zdjęciach i sesjach fotograficznych.
Makrofotografia Canon ?
Lustrzanki Canona posiadają dedykowany tryb makro, warto spróbować. Dodatkowo zapewne będziemy musieli bawić się pierścieniami pośredniczącym albo po prostu zaopatrzyć się w obiektyw.
Całe szczęście opcja z pierścieniami jest bardzo tania.
Jeżeli chodzi o Canona to obiektywów jest na rynku bardzo dużo i możemy poszukać czegoś używanego. Biorąc pod uwagę, że jest ich dużo, są też tańsze niż odpowiedniki Sony czy Nikona. Takie obiektywy zazwyczaj są w bardzo dobrym stanie ponieważ fotografowie dbają o swój sprzęt, szczególnie ten z wyższej półki.
Nie jesteśmy ograniczeni do obiektywów firmowych możemy śmiało rozglądać się za Tamronem, Sigmą lub innymi firmami. Jest bardzo wiele opcji i często są one lepszym rozwiązaniem albo czymś pomiędzy.
Akcesoria do makrofotografii
Akcesoria i ich przeznaczenie jest w zasadzie takie samo i nie różni się niczym innym od innych rodzajów fotografii. Musimy sprawić aby nasz aparat stał nieruchomo. Czyścić go i dbać. Do tego jakieś udogodnienia jeżeli mamy budżet.
Statyw
Makrofotografia korzysta z długich ogniskowych przez co mocniej widać rozmycia spowodowane poruszeniem aparatu. Do najcenniejszych akcesoriów do makrofotografii należy statyw. Są ludzie, którzy nie lubią statywów, bo łatwiej biegać z aparatem, który ma wbudowaną stabilizację plus do tego stabilizację w obiektywie jak np. Lumix. To działa razem i ma aż 5 podziałek ekspozycji do przodu. Prawie jak gimbal. Utrzymywanie aparatu idealnie stabilnie jest niezbędne w makrofotografii, dlatego warto zainwestować w narzędzia, które w jak największym stopniu eliminują kontakt z dłonią.
Wężyk spustowy
Zamiast tego zawsze możemy ustawić czas opóźnienia migawki na 2. sekundy i efekt będzie ten sam. Kabelek do aparatu pozwala bez poruszenia robić zdjęcia. Plusem jest to że możemy robić zdjęcia z pewnej odległości. Jeżeli posiadamy bezprzewodowy spust albo pilot do aparatu jest łatwiej aby nie spłoszyć zwierzyny albo ptaków.
Zestaw do czyszczenia
To akurat wszyscy olewają. Serio, jak znam fotografów to prawie nikt nie ma w domu zestawu do czyszczenia. Jeżeli kiedyś go kupił to położył gdzieś żeby nie zapomnieć i oczywiście zapomniał. Zawsze warto mieć też pod ręką ściereczkę i płyn do obiektywów. Możecie nawet kupić gotowe jednorazowe chusteczki nawilżane do czyszczenia szkła.
Przy makrofotografii obiektyw po prostu musi być czysty. Usunięcie plamek zabrudzeń albo pyłków podczas obróbki będzie dużo trudniejsze i będziemy ingerować w znaczną część kadru. Może to być bardziej skomplikowane niż po prostu przemalowanie kawałka nieba.
Polecam zestaw Zeissa, gdzie możecie schować pojedyncze chusteczki po różnych kieszeniach, tak żeby mieć zawsze jedną albo dwie sztuki pod ręką i w każdej torbie. Chusteczki są jednorazowe.
Lampa i światło
Ze względu na bardzo wysokie wartości przysłony – wąskie otwory przysłony używane w makrofotografii, uzyskanie wystarczającej ilości światła może być poważnym problemem. Po prostu przy f32 potrzeba naprawdę dużo światła.
Jednym z rozwiązań jest użycie lampy pierścieniowej – prostego, niedrogiego i skutecznego światła, które pasuje bezpośrednio do obiektywu aparatu. Lampa nie musi być mocna i będzie nam idealnie oświetlać przedmiot dookoła. Przedmioty są bardzo małe więc lampy nie będą musiało być duże. Zwykła lampa błyskowa też się nada, oświetlenie pierścieniowe nie jest tak mocne jak standardowa lampa błyskowa, ale zapewnia miękkie, równomierne światło na fotografowanym obiekcie.
Tania opcja czyli prowizorka często działa najlepiej. Jeżeli nie mam lampy to po prostu fotografuj przy oknie albo tam gdzie jest najjaśniej w mieszkaniu. Możemy również poczekać na ładną pogodę i fotografować w plenerze. Zawsze możemy użyć zwykłej latarki albo czegoś co świeci i użyć tego do zdjęć. Ostateczny efekt zależy od Ciebie. Pamiętaj o tym aby zmiękczyć światło i zminimalizować ostre cienie.
7 Pomysłów na pierwsze makrofotograficzne zdjęcia
Cytaty fotograficzne
Makrofotografia rządzi się pewnymi ogólnymi zasadami wspólnymi dla wszystkich typów fotografii z jakimi możemy mieć do czynienia. Musimy pamiętać o kadrowaniu, kompozycji, aspektach technicznych takich jak ekspozycja czy kolory. Moim zdaniem najważniejsze to skupić się na kilku zasadach i starać się ich przestrzegać tak długo aż wejdzie na to w krew.
Poniżej kilka cytatów które powinny wam pomóc zrobić pierwsze zdjęcia. Pamiętaj że każde zdjęcie powinno być dobrze zrobione pod względem technicznym ale jednak zawsze jest to coś nieuchwytnego co sprawia że poświęcamy fotografii dłuższą chwilę
Kiedy kwiat nie kwitnie, naprawiasz środowisko, w którym rośnie, a nie kwiat.
Alexander Den Heijer
Twoja fotografia jest zapisem Twojego życia dla każdego, kto naprawdę widzi.
Paul Strand
Dla mnie fotografia to sztuka obserwacji. Chodzi o znalezienie czegoś interesującego w zwykłym miejscu … Odkryłem, że ma to niewiele wspólnego z tym, co widzisz, a wszystko ze sposobem, w jaki je widzisz.
Elliott Erwitt
Przed robieniem zdjęć
Omówiliśmy sprzęt, omówiliśmy możliwości oraz to jak tanim sposobem możemy zrobić zdjęcia makro. Teraz przyszedł czas na sesję zdjęciową i zrobienie kilku fotografii. Specjalnie używam słowa fotografia zamiast zdjęcia ponieważ fotografia brzmi trochę bardziej dumnie. Mam nadzieję że zmobilizuję to Ciebie do włożenia większej energii 🙂 Chcemy żeby Twoje zdjęcia wyszły jak najlepiej a do tego po prostu trzeba się przyłożyć i przygotować. Nie ma co robić wszystkiego na ostatnią chwilę bo zawsze się o czymś zapomina. Przynajmniej ja tak czasami mam.
Poniżej krótka lista rzeczy do przygotowania dzień przed robieniem zdjęć :
- sprawdź czy naładowałeś baterie
- wyczyść obiektyw oraz filtry
- przygotuj statyw
- sprawdź akcesoria jak np. wężyk spustowy
Jeżeli robisz zdjęcia następnego dnia to już teraz śmiało możesz się spakować a jutro po prostu złapiesz za plecak lub torbę i ruszysz w drogę. Wszystko będzie czekało na Ciebie gotowe a Tobie będzie dużo łatwiej i przyjemniej robić zdjęcia.
Jeżeli wybierasz się w teren pamiętaj o wygodnych butach i stroju. Ubierz się odpowiednio ciepło do lasu i odpowiednio wygodnie do fotografowania miejskich zakamarków.
Fotografia w lesie oraz makrofotografia natury
Fotografia w lesie, w tym makrofotografia, to czysta przyjemność z robienia zdjęć. Obcowanie z naturą, świeże powietrze, ruch, a do tego aparat w dłoni. Tematów do fotografowania w lesie jest bardzo dużo. Poniżej moje ostatnie zdjęcia, robione wczesną wiosną w Lasach Oliwskich.
Ewidentnie jeszcze się wszystko nie obudziło do życia ale teraz mam porównanie i wiem jak wygląda stan i kiedy wybrać się na wycieczkę kolejnym razem. Może znowu spotkam zające.
Gdzie robić zdjęcia w lesie
Wszędzie gdzie są drzewa, las i przyroda. Na pewno gdzieś w okolicy mamy park. Ewentualnie trzeba będzie wyjechać kawałek za miasto i zwiedzić okolicę. Może spotkamy wiewiórki. Do fotografowania w lesie nadają się korony drzew, krzewy, rzeki, strumienie, kamienie. szyszki , mech i w zasadzie wszystko co wpadnie nam w oko. Potem zostanie kwestia, aby uzyskać odpowiednią kompozycję.
Co fotografować w lesie ? W zasadzie wszystko. Możemy również wykorzystać dowolne znane nam techniki :
- Drzewa
- Krajobrazy – panoramy
- Kwiaty i rośliny – makro obiektyw, różna perspektywa, szeroki kąt również
- Zwierzęta – o ile jakieś znajdziemy
- Owady – makro obiektyw
- Strumyki – długi czas naświetlania
- Wodospady / spiętrzenia na kamieniach – długi / krótki czas naświetlania dla efektu rozmycia
- Makrofotografia – kora, mech, w zasadzie wszystko co nam przyjdzie do głowy
Biorąc pod uwagę spokój, ilość czasu i to, że temat zdjęcia nam nie ucieka, możemy podejść do fotografowania na spokojnie. Z namaszczeniem wybierzmy temat, perspektywę i warto poświecić całą uwagę na kadrowaniu kompozycji oraz tego co zawierać będzie fotografia.
Dodatkowo pomysły i zdjęcia z serwisu Flickr : zdjęcia w lesie.
Na spacer po lesie zabrałem :
Statyw – obowiązkowo, bez niego nie dałbym rady uzyskać poprawnej ekspozycji. Stabilizacja w obiektywach nie pomogłaby niestety na tyle ile bym chciał.
Zwykły zoom Canon 18-55 IS STM – coś co pozwoli na łatwiejszy wybór kadru a przede wszystkim szeroki kąt. Większość obiektywów ma opisane zdolności i możliwości makro obudowie.
Obiektyw Tamron 90 macro. – tutaj po prostu każdy obiektyw z opcją makro albo wystarczająco bliską możliwością łapania ostrości będzie idealnym wyborem. Najważniejsze to abyśmy zbliżyli się jak najbliżej naszego tematu, który fotografujemy.
Do tego woda, proteinowa przekąska, czapka, szalik, ciuchy jakie mogą ubrudzić czyli treki, spodnia Mki i stara kurtka turystyczna. Wszystko pięknie weszło w plecak.
Zdjęcia z lasu
Makrofotografia liści
Zdjęcia liści z bardzo bliska chyba jedna z tych rzeczy które każdy widział jest tego w internecie naprawdę dużo. Wydaje mi się że to dlatego że liście są łatwo dostępne i dopiero makro obiektyw jest w stanie nam naprawdę przybliżyć i pokazać strukturę jak dokładnie taki liść jest zbudowany. Jest to przykład z życia wzięty i każdy się nim spotkał i może się do niego odnieść.
Abstrakcyjne zdjęcia owadów niekoniecznie muszą na przypaść do gustu bo po prostu nie mamy z tym nic wspólnego a tak liść każdy kiedyś musiał ususzyć do zielnika.
W najprostszym przypadku wystarczy wyjść z domu, pójść na spacer i robić zdjęcia jeżeli jakiś liść na drzewie wpadnie nam w oko. Może to być liść leżące w kałuży albo sztuka wyróżniająca się kolorem spośród tła.
Dobrym pomysłem jest aby robić zdjęcia pod słońce tak aby mocne światło podkreśliło strukturę liścia oraz jego budowę.
Makrofotografia kwiatów
Śmiało możesz rozpocząć przygodę z makrofotografią właśnie od kwiatów ponieważ jest to bardzo prosty i przyjemny temat do fotografowania. Są ogólnodostępne i prawdopodobnie będziemy musieli wybrać się na spacer, trochę ruchu jeszcze nikogo nie zabiło i na pewno pomoże 😉
Możesz przeczytać o tym jak robić zdjęcia kwiatom w innym wpisie. Tutaj najważniejsze informację abyś mógł od razu złapać za aparat i jak najszybciej wyjść i robić zdjęcia.
Kwiaty są idealnym obiektem do fotografowania. Kolor, kształty, faktury i powszechna dostępność sprawiają, że fotografia kwiatów jest interesującym tematem dla każdego fotografa, który chce poprawić swoje umiejętności.
Fotografia kwiatów może być problematyczna, może być też prosta. Stworzenie jakichkolwiek zdjęć wymaga dostępu do kwiatów. Gdzie znaleźć kwiaty do makrofotografii ?
- Znaleźć w ogródku
- Kupić w kwiaciarni i robić zdjęcia w domu w wazonie
- Kupić w kwiaciarni i robić zdjęcia w plenerze np. Róże na plaży nigdy nie rosną ale my możemy zrobić takie zdjęcie.
- Poszukać dziko rosnących w lesie albo na miejskich łąkach i parkach.
Kwiaty mają wielką zaletę ponieważ rosną zwyczajnie w środowisku gdzie jest ciekawe, naturalne tło. Przy odpowiednim kadrowaniu możemy to zmienić ale to zależy od tego gdzie rosną nasze kwiaty i jaki mamy do tego wszystkiego dostęp..
Fotografując tulipany, które rosną pionowo w górę na trawniku, mamy możliwość je fotografować z każdej strony. Możemy wybrać na jakim tle będzie nasz kwiat. Przy zdjęciach stokrotek będzie to duży problem ponieważ będziemy musieli robić zdjęcia leżąc na ziemi. Z kolei róże na wysokich, dużych krzewach możemy fotografować stojąc.
Najlepszym sposobem na uchwycenie uwagi widza to pokazać kwiat od takiej strony od której zazwyczaj go nie widzi.
Spróbuj sam !
Dosłownie zrób zdjęcie kwiatka z profilu, czyli z boku. Sprawdź czy dasz radę mieć w tle jasne słońce ? Może zrobisz zdjęcie kwiatu róży na tle betonowej ściany co będzie sprawiać ciekawy kontrast ? Warto spróbować zrobić zdjęcie z perspektywy żaby czyli poniżej samego kwiatka tak jakbyś spoglądał na niego w górę. Dodatkowo możesz wykorzystać zabiegi artystyczne takie jak efekt Ortona.
Wszystko zależy od Twojej wyobraźni.
Makrofotografia w domu
Makrofotografia w domu to najprostsza metoda na rozpoczęcie zabawy. Posiadamy kontrolowane warunki, tyle światła ile potrzebujemy oraz nikt nam nie będzie przeszkadzał ( miejmy nadzieję ;). W spokoju będziemy mogli rozłożyć statyw i przygotować plan zdjęciowy.
Stół podsunięty pod jasne okno będzie idealny. Na stole połóżmy nasz obiekt który będziemy fotografować a bliskość okna zapewnia wystarczającą ilość światła. Do tego oczywiście obowiązkowo statyw.
Poniżej pomysły tematów jakie pozwolą nam zrobić zdjęcia makrofotograficzne w domu :
- zielone żołnierzyki albo figurki LEGO
- monety
- liście które najpierw zbierzemy na spacerze lub robiąc zdjęcia na mieście, warto je potem zasuszyć na płasko w grubej książce
- stare znaczki pocztowe
- szczypta herbaty albo przyprawy ziołowe jak na przykład sól albo pieprz ( nie zmielone )
- Biżuteria, przykładowe zdjęcia znajdziesz TUTAJ
Jak widzisz pomysłów jest bardzo dużo, do wyboru do koloru. Możesz zrobić zdjęcia tak po prostu, bez żadnych przygotowań, połóż przedmiot gdziekolwiek i po prostu zacznij go fotografować.
Warto pójść o krok dalej i przygotować plan zdjęciowy. Wybierz chociaż jakieś tło do zdjęć albo podstawkę, materiał albo wzorzyste chustki, na których położysz przedmiot. Na początek mogę polecić zwykłe obiadowe chustki papierowe (patrz zdjęcia czekolady w galerii poniżej ) jakie kładzie się pod sztućce. Mają świetną fakturę i fantastyczne kolorowe wzory. Wybierz to co się Tobie podoba najbardziej.
Domowa makrofotografia czyli po prostu robienie zdjęć z bliska w domowym zaciszu – z najbliższą możliwą odległością kiedy aparat jest w stanie wyostrzyć obraz. To jest coś od czego polecam zacząć.
Daj znać jak poszło na YT, insta albo na fejsie i pochwal się tym co udało się Tobie osiągnąć.
Makrofotografia jedzenia
Makrofotografia jedzenia to nie tylko same zdjęcia. często taką zdjęcie musimy zacząć na papierze. Pomyśleć o tym co chcielibyśmy fotografować a być może nawet o tym co chcielibyśmy zjeść.
Najpierw musimy wybrać potrawę jaką będziemy robić i co fotografować. Następnie zaopatrzyć się w odpowiednie składniki, kupić wszystko co może być nam potrzebne. Naszą wybraną potrawę będziemy prawdopodobnie przygotowywać kilka razy ponieważ za pierwszym razem nigdy nie wychodzi idealnie. Jeżeli chodzi o ilość czasu potrzebną do zrealizowania zdjęć to fotografia jedzenia zdecydowanie wymaga tego czasu więcej.
Tak samo jak przy wszystkich innych rodzajach fotografii zawsze warto zastanowić się przed sesją co będziemy fotografować i w jaki sposób. Przyda się mieć w głowie zamysł i wyobrażenie jak to wszystko powinno wyglądać. Bardzo nam to ułatwi oraz przyśpieszy pracę.
Bardzo dobrze na fotografii produktowej jedzenia wychodzą różnego rodzaju posypki i ciasta. Potrawy zazwyczaj mają bardzo dużo różnych tekstur, kolorów i możemy je ustawić na talerzu pod takim kątem aby zrobić zdjęcie z dowolnej perspektywy. Dodatkowo możemy bawić się w układanie sceny oraz tła tak jak widzieliśmy to nieraz na filmach. Rozsypiemy dookoła trochę mąki, rozrzucimy kilka orzechów i od razu wszystko będzie wyglądało dużo lepiej.
Dużym atutem fotografii jedzenia jest to że najpierw uczymy się gotować, następnie wykwintnie podawać potrawy a na koniec po prostu się nimi delektować. W tym przypadku nie tylko uczysz się fotografii ale też sztuki kulinarnej. Dwa w jednym.
Pamiętaj że większość zdjęć które wyglądają naprawdę dobrze były przemyślane i zamierzone. Rzadko kiedy jakieś zdjęcia wychodzą przez przypadek. Przy fotografii produktowej pamiętaj o tym że to nie jest po prostu cykanie fotek ale tworzenie fotografii.
To co powiedział Ansel Adams bardzo dobrze oddaje fotografię jedzenia i komercyjne zdjęcia:
“Ty nie robisz zdjęcia, Ty je tworzysz.”
Podsumowanie
Makrofotografia jest dla każdego. Wystarczy chwycić za aparat i zacząć robić zdjęcia z bardzo bardzo bliska (ewentualnie najpierw przeczytać instrukcję 😉 ). Jeżeli efekt nie będzie nas satysfakcjonował to dopiero wtedy sięgnijmy po dedykowane akcesoria do makrofotografii takie jak pierścienie odwrotnego mocowania czy pierścienie makro albo soczewki.
Kupienie obiektywu to będzie wybór dla tych którzy naprawdę lubią robić takie zdjęcia i są pewni tej decyzji. Jeżeli wiemy na 100%, że chcemy kupić obiektyw to warto zastanowić się nad używanym sprzętem bo jest to tańsze rozwiązanie.
Jak widzisz możliwości jest co najmniej kilka więc masz wybór. Każdy znajdzie coś dla siebie. Możesz to zrobić bez kosztów a możesz też trochę zainwestować w świetną zabawę. Uważam, że warto. Tym bardziej, że to coś zupełnie innego czego nie robisz na co dzień.
Daj znać jak Tobie poszło i podziel się Twoimi zdjęciami na insta albo gdzieś indziej.
Powodzenia !
-Piotr