Słownik fotograficzny ponad 100+ pojęć i definicji
Słownik fotograficzny czyli krótka kompilacja pojęć, definicji i żargonu używanego w fotografii. Jeżeli czegoś brakuje dajcie znać i dopiszę więcej. Do części definicji znajdziecie linki do obszerniejszych postów dedykowanych dla danego zagadnienia.
Słownik fotograficzny będę aktualizował więc wpadajcie od czasu do czasu.
Jeżeli chcecie możecie zobaczyć sprzęt z jakiego korzystam.
Spis treści
Lista pojęć i definicji
Aberracja chromatyczna
Z punktu widzenia optyki obiektywu jest to brak ogniskowania przez obiektyw wszystkich kolorów (RGB) w tym samym punkcie. Abberracja chromatyczna pojawia się jako kolorowe prążki w obszarach obrazu, w których ciemność spotyka się ze światłem (pomyśl o krawędzi budynku na tle nieba). Występuje częściej w obiektywach szerokokątnych i gorszej optyce (soczewki kitowe). Do pewnego stopnia można to poprawić za pomocą wybranego oprogramowania. Jest częstym problemem optycznym w soczewkach, w których kolory nie są skupione w tym samym punkcie zbieżności w płaszczyźnie ogniskowej. W rezultacie obraz przedstawia prążki o różnej długości fali wokół krawędzi, w miejscu styku jasnych i ciemnych sekcji. W fotografii czarno-białej aberracja chromatyczna powoduje znaczne rozmycie obrazu.
ACR – Adobe Camera Raw
Wtyczka do program Photoshop pomagająca w wywoływaniu zdjęć.
Affinity Photo
Jedna z najlepszych alernatyw dla fotoszopa. O Affinity Photo po polsku przeczytajcie na blogu.
Bezlusterkowiec, bezlusterkowy
Aparat bezlusterkowy to w zasadzie taka lustrzanka DSRL ale zamiast wizjera i “peryskopu” przez który widzimy to co widzie obiektyw patrzymy bezpośrednio na mały ekran i widzimy to co widzi matryca. Obraz jest wyświetlany bezpośrednio. Poza tym róznic dużo nie ma. Tak samo wymieniacie obiektywy. Bezlusterkowce są mniejsze i lżejsze bo nie muszą mieć układu lustra. Z drugiej storny większa ilość elektroniki szybciej zużywa beaterie.
Bokeh
Chyba nikt na świecnie nia ma pojęcia jak to się tak naprawdę wymawia, ja mówię “Boke”. Efekt Bokeh służy do opisu nieostrych, rozmytych fragmentów tła, gdy używane jest bardzo jasne szkło. Najczęściej efekt bokeh pojawia się tam, gdzie małe źródła światła znajdują się w tle, daleko w oddali. To zjawisko optyczne, które sprawia, że jasne, nieostre elementy są estetyczne. Korzystanie z jasnego obiektywu przy szerszym otworze zmienia ruchliwe tło w rozmyte, jednorodne płótno, na którym światło pojawia się jako miękkie kształty. O kształcie tych punktów świetlnych decyduje liczba listków w przysłonie – im większa liczba, tym bardziej okrągłe będą te elementy. Przykładowo stary obiektyw jak Carl Zeiss Jena Tessar ma 5 przysłon i zamiast kuleczek dostajemy pięciokąty.
Bracketing
Wykonywanie serii zdjęć przy różnych wartościach ekspozycji lub EV. W aparacie może pojawić się ustawienie AEB (automatyczny braketing ekspozycji). Jest to często używane podczas tworzenia obrazów HDR lub w trudnych warunkach oświetleniowych, w których może być potrzebny zakres ekspozycji od jasnego do ciemnego. To czynność polegająca na uchwyceniu tego samego zdjęcia przy różnych wartościach ekspozycji, aby upewnić się, że cała scena jest prawidłowo naświetlona. Braketing można wykonać ręcznie lub za pomocą funkcji automatycznego braketingu ekspozycji (AEB). W większości aparatów AEB pozwala fotografom wybrać kompensację ekspozycji dla dodatkowych zdjęć, które są wykonywane automatycznie po naciśnięciu spustu migawki. W przypadku większości kompozycji najlepszym rozwiązaniem jest kompensacja ekspozycji w stosunku 1/3.
Bulb
Ustawienie B w aparacie, w którym migawka pozostaje otwarta tak długo, jak długo naciśnięty jest przycisk lub spust kabla (wyzwalacza). Na Canonie może znajdować się na pokrętle trybu na górze aparatu lub na dolnym końcu ustawień czasu otwarcia migawki (również tam, gdzie jest na Nikonie). W niektórych przypadkach spust migawki należy nacisnąć raz, aby otworzyć migawkę i raz, aby ją zamknąć, zamiast pozostawać wciśnięty. Ten tryb pozwala fotografom na uchwycenie dłuższych czasów naświetlania niż te oferowane przez aparat (zwykle maksymalnie 30 sekund).
Chimping – małpienie
Slangowe określenie oznaczające patrzenie w tył aparatu po każdym zdjęciu. Spędzanie zbyt dużo czasu na przeglądaniu zdjęć w aparacie, za mało czasu na robienie zdjęć. Termin pochodzi od podobieństwa między oooh, oooh!, aaaaa , aaaaa! (jak się udałotrafić kadr) dźwięki wydawane przez fotografów podczas małpienia oraz dźwiękami szympansa. Ten nawyk jest powszechnie postrzegany jako poważny błąd amatora, ponieważ wiele okazji do strzałów może zostać utraconych podczas sprawdzania każdego obrazu.
Czas otwarcia migawki – czas naświetlania
Czas otwarcia migawki podczas naświetlania zdjęcia. Steruje on ekspozycją – jasnością zdjęcia oraz tym jak zobaczymy ruch na fotografii. Użyj dużej szybkości (np. 1/2000 sekundy), aby zatrzymać ruch, lub wolniejszej (1/4 sekundy lub dłużej), aby rozmyć poruszające się obiekty. Dowiedz się więcej o czasie otwarcia migawki i o tym, jak nim sterować.
Czas otwarcia migawki to czas, przez jaki czujnik aparatu jest wystawiony na działanie światła podczas robienia zdjęcia. Długie czasy otwarcia migawki pozwalają uchwycić rozmycie obiektów w ruchu, dzięki czemu są bardzo przydatne dla fotografów nocnych i krajobrazowych
Drgania aparatu – poruszone zdjęcie
Jest to nieostry obraz będący skutkiem niewystarczająco krótkiego czasu otwarcia migawki podczas trzymania aparatu w dłoni. Więc jak wolno jest za wolno? Wielu fotografów powie, że 1/60 sekundy to praktyczna zasada. Zamiast tego zalecam 1/125. Inna zasada mówi o 1 sekundzie podzielonej przez długość ogniskowej, ponieważ im dłuższy obiektyw, tym bardziej wzmocnione będą wszelkie drgania. Czyli dla obiektywu 50mm to będzie 1/50 a dla 150 mm 1/150 jako minimalny czas aby ręczne zrobić nieporuszone zdjęcie. Zdecydowanie może pomóc stabilizacja w obiektywie. Dodatkowo technika trzymania aparatu – łokcie blisko ciała i jak najwięcej punktów podparcia.
Druga kurtyna
Lampa błyskowa odpala się przy końcu naświetlania zdjęcia zamiast na początku. Pozwala to najpierw uchwycić światło zastane i ewentualnie rozmyć ruch na zdjęciu aby następnie go zamrozić światłem z lampy. Więcej informacji znajdziesz we wpisie o drugiej kurtynie i sycnhronizacji flesza.
DSLR – Digital Single Lens Reflex
Cyfrowa lustrzanka jedno obiektywowa. Dowolny aparat cyfrowy z wymiennymi obiektywami, w którym obraz jest oglądany za pomocą lustra i pryzmatu, a obraz jest robiony bezpośrednio przez ten obiektyw. To, co widzisz w wizjerze, jest tym, co widzi obiektyw.
Ekspozycja
Całkowita ilość światła docierającego do czujnika cyfrowego. Jest kontrolowany przez ustawienie przysłony, czasu otwarcia migawki i ISO. Dowiedz się, jak te 3 elementy współdziałają ze sobą w artykule na temat podstaw fotografii cyfrowej.
EV
Wartość ekspozycji to liczba reprezentująca różne kombinacje wartości przysłony i czasu otwarcia migawki, które mogą dać taki sam efekt ekspozycji.
F-stop
Jest to miara otwarcia apertury w obiektywie określona przez podzielenie ogniskowej obiektywu przez średnicę apertury. Sekwencja f-stop jest wielokrotnością pierwiastka kwadratowego z 2 (1,414…): 1, 1,4, 2, 2,8, 4, 5,6, 8, 11, 16, 22 itd. Mimo że te liczby są dość zagadkowe, pamiętaj tylko że każdy krok to podwójna ilość światła. Zwiększa to czas naświetlenie również dwa razy. Pamiętaj o tym i to już większość sukcesu.
Filtr ND
Oznacza filtr o neutralnej gęstości, czyli filtr przeznaczony do umieszczenia przed obiektywem w celu zablokowania części światła wpadającego do aparatu. Często używany przez fotografów krajobrazów, aby móc uzyskać długi czas otwarcia migawki podczas fotografowania wodospadów i strumieni w pełnym świetle dziennym. Jak go używać przeczytasz we wpisach o filtrach :
Filtr żółty
To jeden z najpopularniejszych typów filtrów kolorowych w fotografii czarno-białej. Podczas robienia zdjęć monochromatycznych filtry barwne są używane do blokowania określonego koloru przed dotarciem do czujnika w celu zmodyfikowania jakości tonalnej obrazu.
Flara obiektywu
występuje, gdy źródło światła uderza bezpośrednio w obiektyw, może objawiać się zamglonym obrazem lub artefaktami, takimi jak kręgi światła. Niektórzy fotografowie w rzeczywistości chcą flary obiektywu i ustawiają swój aparat, aby go utworzyć i wykorzystać jako element kompozycji. Najłatwiej uzyskać efekt flary robiąc zdjęcia pod światło.
Flash and drag
Metoda łączenia długiego czasu otwarcia migawki z lampą błyskową w celu uchwycenia większej ilości światła otoczenia w stosunku do błysku.
Format pliku jpg vs RAW
Większość lustrzanek cyfrowych umożliwia nagrywanie w obu formatach. Jeśli wybierzesz JPG, aparat wykona plik RAW, przetworzy go przy użyciu stylu obrazu wybranego w menu, zapisze jako JPG i odrzuci wersję RAW. W przypadku nagrania w formacie RAW wynikowy plik będzie większy, zawiera więcej informacji (ale ta sama rozdzielczość pikseli) i wymaga oprogramowania do przetworzenia. Pliki RAW dają fotografowi większą kontrolę nad ostatecznym wyglądem zdjęcia.
Fotografia
Słowo fotografia pochodzi od dwóch starogreckich słów “phos” oznaczających światło i wykres oznaczający rysowanie. Zatem fotografia dosłownie oznacza rysowanie światłem lub rysunek wykonany światłem. Fotografia jest więc sztuką rysowania światłem.
FPS
Nie chodzi tutaj o kłejka. FPS oznacza liczbę klatek na sekundę (frames per second) i określa prędkość, z jaką aparat może robić zdjęcia. Jest to szczególnie ważne dla fotografów sportu i dzikiej przyrody, którzy muszą mieć możliwość szybkiego robienia zdjęć, aby mieć pewność, że robią zdjęcia idealnie zgrane w czasie.
Głębia ostrości (DOF lub DoF)
Głębia ostrości to dległość między najbliższymi i najdalszymi obiektami w scenie, które pojawiają się jako ostre. Zależy to od wielu czynników, takich jak przysłona, ogniskowa obiektywu, odległość od obiektu, rozmiar kliszy lub czujnika cyfrowego oraz format aparatu. Możemy to policzyć przy wykorzystaniu kalkulatorów czy aplikacji do głębi ostrości pamiętajmy również o polu widzienia.
Gobo
Coś używanego do blokowania niechcianego lub rozproszonego światła padającego na obiekt. Często reflektor (wykorzystujący czarną stronę) może służyć dwóm celom i działać również jako gobo.
HDR, czyli high dynamic range,
to technika, która daje obrazom szerszy zakres dynamiki niż ten zarejestrowany przez kamerę. Celem tej techniki jest przedstawienie sceny jak najbardziej zbliżonej do tego, jak było postrzegane przez ludzkie oko. Obrazy HDR są tworzone przez połączenie wielu zdjęć o różnych wartościach ekspozycji.
Hiperfokalna
Jest to odległość, w której punkt ostrości zapewnia większą głębię ostrości. Często używana przez fotografów krajobrazu, aby ich sceny były tak ostre, jak to tylko możliwe. Policzymy ją na kalkulatorze.
Histogram
Jest to wizualna reprezentacja luminancji obrazu. Lewa strona wykresu przedstawia cienie, podczas gdy prawa reprezentuje jasne elementy. Wysokość histogramu wskazuje, ile pikseli przypada na każdy poziom luminancji.
IS – stabilizacja obrazu
Technologia, która redukuje wpływ drgań na obraz. IS można zintegrować z korpusem aparatu lub obiektywem. System ten jest przeznaczony do użytku podczas trzymania aparatu w ręce, ponieważ używanie go w połączeniu ze statywem może przesyłać nieprawidłowe dane do systemu i nieprawidłowo wykrywać drgania.
ISO – International Standards Organization (Organizacja Normalizacyjna)
ISO określa czułość cyfrowego czujnika aparatu na światło. Im niższa liczba (ISO 100), tym mniejsza czułość, im wyższa liczba (ISO 3200), tym większa czułość. Wyższe ISO umożliwia fotografowanie w warunkach słabego oświetlenia. Dowiedz się więcej o ISO i o tym, jak go używać w fotografii.
ISO, Międzynarodowa Organizacja Normalizacyjna, przedstawia czułość czujnika na światło. Im wyższa liczba, tym więcej informacji zostanie przechwyconych. Wyższe wartości ISO są używane w warunkach słabego oświetlenia, takich jak astrofotografia. Aparaty cyfrowe umożliwiają fotografom łatwą zmianę czułości ISO, podczas gdy każda rolka filmu ma predefiniowaną liczbę.
Jakość
To jeden z najczęściej używanych, a jednocześnie bardziej niejasnych terminów fotograficznych. Jednym ze sposobów rozważenia jakości obrazu jest szukanie aberracji lub utraty informacji. Innym, bardziej subiektywnym, jest ocena jego składu, ostrości, ekspozycji itp.
JPEG – Joint Photographic Experts Group
JPEG to standardowy format kompresji zdjęć. Dzięki tej kompresji pliki JPEG są mniejsze, zawierają mniej informacji i pozwalają na łatwiejsze przesyłanie zdjęć.
Kelwin
Jest to bezwzględny pomiar temperatury barwowej. W aparacie w ustawieniach balansu bieli możesz zobaczyć ustawienie literki K. Umożliwia to ręczną regulację koloru w stopniach Kelvina. Niższe liczby oznaczają cieplejsze kolory, takie jak pomarańczowy (światło wolframu), a wyższe liczby oznaczają chłodniejsze barwy (błękit). Baw się tą skalą, aby tworzyć różne efekty. Skala sięga od 1000 K ( ciepłe światło świec) do 10 000 K (błękitne niebo) i jest ściśle związana z balansem bieli. Fotografia podwodna to doskonała okazja, aby przekonać się, jak działa temperatura barwowa, ponieważ niższe temperatury szybko zanikają wraz ze wzrostem odległości od obiektu.
Kompensacja ekspozycji
Modyfikacja czasu otwarcia migawki lub przysłony na podstawie zalecanej ekspozycji aparatu w celu uzyskania określonego efektu (prześwietlenia lub niedoświetlenia) – zwykle używana w trybach priorytetu migawki lub priorytetu przysłony. Reprezentowany przez mały przycisk +/- w aparacie. Twój aparat odczytuje światło odbijające się od obiektu i jest zaprojektowany tak, aby naświetlać go w odcieniu średniej szarości. Dlatego podczas fotografowania obiektu, który jest jaśniejszy lub ciemniejszy niż 18% szarości, możesz użyć tego ustawienia, aby poinformować aparat o prawidłowej ekspozycji (- lub + z szacunkiem)
Kompensacja EV lub kompensacja wartości ekspozycji pozwala fotografom modyfikować ekspozycję w trybach automatycznym i półautomatycznym. Na ogół wartości można zmieniać z przyrostem co 1/3, 1/3 lub pełnego stopnia.
Kompozycja
Sposób, w jaki elementy są umieszczane na zdjęciu. Jest uważany za jeden z najważniejszych elementów obrazu, ponieważ pozwala fotografowi skierować oko widza przez obraz w kierunku głównego obiektu. Istnieje wiele zasad kompozycji fotografii, które okazały się skuteczne.
Kręgi zamieszania
To są te kolorowe kuleczki światła w tle zdjęcia. Ściśle związane z powyższym efektem bokeh, podręcznikowa definicja to: największe rozmycie, które jest nie do odróżnienia od źródła punktowego. Obiekty poza głębią ostrości obrazu, które ludzkie oko może określić jako nieostre.
Lampa błyskowa
Mała przenośna lampa błyskowa, którą można przymocować do gorącej stopki aparatu lub samodzielnie, jeśli jest aktywowana zdalnie.
L – bracket, mocowanie L
Płytka montażowa jaka pozwala na zmianę orientacji aparatu. Normalne płytki są montowane tylko od dołu. Tutaj możemy obrócić aparat o 90 stopni. Płytka montażowa L firmy genesis jest już opisana jest na blogu.
Makro
Nazwa nadana ekstremalnej fotografii z bliska, dedykowana uchwyceniu naprawdę małych organizmów lub obiektów. Na tego rodzaju zdjęciach rozmiar, w jakim obiekt pojawia się na matrycy, jest większy niż w rzeczywistości. Klasyczne obiektywy makro mają około 90-100 mm ogniskową jak np. Tamron 90mm Macro 1:1.
Membrana
Jest to mechaniczne urządzenie wewnątrz obiektywu aparatu sterujące przysłoną. Nowoczesne lustrzanki cyfrowe wykorzystują tak zwaną przysłonę irysową, która składa się z nakładających się ostrzy, które można modyfikować w celu zwiększenia lub zmniejszenia wielkości przysłony.
Metadane
Znane również jako dane EXIF, to podstawowe informacje o obrazie. Obejmuje to wymiary zdjęcia, rozdzielczość, słowa kluczowe, ustawienia aparatu, ogniskową, właściciela praw autorskich itp. Większość tych informacji jest automatycznie dodawana do zdjęć, ale niektóre pola można dodawać lub modyfikować w trakcie przetwarzania.
Miernik światła
Ręczne urządzenie niezależne od aparatu, które mierzy ilość światła padającego na obiekt (w przeciwieństwie do odczytów odblaskowych wykonywanych przez aparat, czyli światła odbijającego się od obiektu z powrotem do aparatu). Miernik światła nie daje się zwieść zakresowi jasności obiektu, gdzie, podobnie jak w aparacie, można oszukać mierniki odbicia. Zdecydowanie pewniejsza i precyzyjniejsza metoda niż miernik wbudowany w aparat. Osobiście nie używam.
Miękkie światło
Rozproszone i miękkie światło, takie jak zachmurzone niebo, okno skierowane na północ bez bezpośredniego światła lub duży softbox studyjny. Ten rodzaj światła tworzy miękkie cienie z miękkimi krawędziami, mniejszym kontrastem i mniejszą teksturą. Zwykle miękkie światło jest preferowane przez większość fotografów ślubnych i portretowych, ponieważ bardziej schlebia fotografowanym osobom i przedmiotom.
Modyfikator światła
Wszystko co pozwala na zmianę charakteru światła, od profesjonalnych softboksów i parasolek po zwykłą kartkę papieru podczas sesji produktowej.
Nasycenie
Odnosi się do intensywności kolorów obrazu. Wraz ze wzrostem nasycenia kolory wydają się żywsze i są uważane za bardziej czyste. Zmniejszenie nasycenia powoduje wyciszenie kolorów, a pełna desaturacja daje monochromatyczną wersję obrazu – biało czarne zdjęcie.
Niebieska godzina
To krótki okres przed wschodem lub po zachodzie słońca, kiedy słońce znajduje się tuż za horyzontem. Pośrednie światło słoneczne jest równomiernie rozproszone i przybiera niebieski odcień. Czas trwania niebieskiej godziny różni się w zależności od lokalizacji, ale na ogół trwa krócej niż godzinę.
Niedoświetlenie
Oznacza, że wartość ekspozycji była niższa niż to konieczne, w wyniku czego zdjęcie jest zbyt ciemne, aby uzyskać normalny kontrast.
Normalny obiektyw
Ogólnie obiektyw 50 mm (w aparacie z matrycą pełnoklatkową) jest uważany za normalny obiektyw, ponieważ jest najbliższy temu, co widzi ludzkie oko. Jeśli masz przycięty sensor, który będzie bliżej 35 mm. O obiektywach to by można napisać oddzielny słownik fotograficzny.
Obiektyw makro
Obiektyw, który skupia się bardzo blisko obiektu, umożliwiając reprodukcję obiektu w skali 1: 1 lub większą.
Obiektyw stało ogniskowy lub stały
Każdy obiektyw, który nie przybliża, nie oddala i ma ustawioną ogniskową, na sztywno jak np. 50 mm. Te obiektywy są zwykle mniejsze i szybsze, ponieważ mają mniejszą liczbę ruchomych części i mniej skomplikowaną formułę soczewki. Ich maksymalne apertury są zwykle mniejsze niż f2,8.
Obiektyw szerokokątny
Po prostu obiektyw, który pokazuje szersze pole widzenia niż zwykły obiektyw, co pozwala zmieścić więcej w kadrze. W zależności od stopnia szerokiego kąta może również wystąpić zniekształcenie krawędzi (bardzo szeroki kąt), a jeśli zrobisz wystarczająco szeroki, obraz stanie się kołem (rybie oko).
Obiektyw zmiennoogniskowy
Dowolny obiektyw o zmiennej ogniskowej, np. 24-70 mm lub 18-55 mm. Powiększanie lub pomniejszanie odbywa się poprzez obracanie tubusu obiektywu. Obiektyw zmiennoogniskowy to te, których ogniskową można modyfikować, co pozwala fotografom na przybliżenie obiektu niż w rzeczywistości. Ten typ soczewek jest znacznie bardziej popularny niż soczewki stało ogniskowe, ponieważ zapewnia większą elastyczność.
Obiektywy stało ogniskowe to soczewki o stałej ogniskowej.
Odbłyśnik, reflektor
Cokolwiek używane do odbijania światła, zwykle z powrotem w kierunku obiektu. Może to być wyspecjalizowany reflektor (polecam zakupienie 5 w 1) lub tak prosty jak kawałek białego kartonu. Opis tych rzeczy znajdziesz we wpisie jak zmiękczyć światło.
Odległość hiperfokalna
Często używana przez fotografów krajobrazu, jest to odległość ogniskowania zapewniająca maksymalną głębię ostrości. Starsze obiektywy stało ogniskowe do aparatów filmowych zwykle miały znaczniki odległości hiperfokalnej, aby pomóc w znalezieniu tego magicznego punktu. Dzisiaj sami możemy to policzyć, wymaga tylko trochę więcej pracy i kalkulatora odległości hiperfokalnej.
Ogniskowa
Odległość w milimetrach między środkiem obiektywu a matrycą aparatu. Określa kąt widzenia, a także powiększenie obiektu. Ogniskowa to miara używana do klasyfikowania różnych typów obiektywów: szerokokątny (<35 mm), standardowy (35 mm – 70 mm), średni teleobiektyw (70 mm – 135 mm) i teleobiektyw (> 135 mm). Więcej informacji we wpisie “Co to ogniskowa ?”
Opóźnienie migawki
Każda kamera ma niewielkie opóźnienie od momentu naciśnięcia spustu migawki do momentu, gdy faktycznie ją otwiera. W lustrzankach cyfrowych jest to minimalne i prawie niezauważalne. W mniejszych aparatach kompaktowych i cyfrowych opóźnienie jest bardziej wyraźne. Może to faktycznie spowodować utratę zdjęcia szybko poruszającego się obiektu.
Ostre światło
Ostre światło, na przykład wytwarzane przez jasne światło słoneczne, małą lampę błyskową lub lampę błyskową w aparacie tworzy ostre cienie. Kadr posiada dobrze określone krawędzie, kontrast i teksturę (jeśli jest używany pod kątem do obiektu). Uwydatnia linie i zmarszczki oraz służy do tworzenia bardziej dramatycznych portretów np. na zdjęcie na czarnym tle i chiaroscuro.
P
Półautomatyczny tryb aparatu. Wbrew powszechnemu przekonaniu nie oznacza profesjonalnego, ale zaprogramowanego automatycznego. Ten tryb umożliwia fotografom sterowanie kilkoma ustawieniami, takimi jak użycie lampy błyskowej, ISO, EV i WB. Pozostałe ustawienia są wybierane automatycznie przez aparat.
Panorama
Szerokie zdjęcie o dużej rozdzielczości najczęściej składające się z kilku połączonych razem fotografii. Wymaga zazwyczaj zewnętrznego oprogramowania jak ICE, Affinity Photo albo Lightroom.
Panoramowanie
Czynność polegająca na użyciu długiego czasu otwarcia migawki i poruszaniu aparatem w tym samym kierunku, za poruszającym się obiektem, podczas naświetlania w celu utworzenia rozmytego tła.
Papier fotograficzny
Specjalny papier służący do drukowania fotografii. Wiele typów dedykowanych do różnego typu zdjęć. Są matowe, barytowe, połyskujące i takie co mają odcienie żółtego. Więcej przeczytasz we wpisie jak drukować zdjęcia.
Pełna klatka vs crop
Matryca pełno klatkowa ma mniej więcej rozmiar starej klatki filmu 35 mm. Soczewki są tak skonstruowane, że tworzą krąg światła wystarczająco duży, aby pokryć ten obszar (siła krycia). W kamerze z mniejszym sensorem fizyczny rozmiar czujnika jest mniejszy, więc rejestruje on tylko część całego obrazu wyświetlanego przez obiektyw, skutecznie wycinając część obrazu. Aby uzyskać więcej informacji poczytaj o polu widzenia. Typowe współczynniki przycięcia to 1,5 lub 1,6x, więc jeśli założysz obiektyw 50mm od aparatu pełno klatkowego to na matrycy apsc będzie to 75 mm.
Photog
Skrót od fotografów.
Piksel
Najmniejsza jednostka programowalnego koloru reprezentowana na wyświetlaczu cyfrowym. Pomimo powszechnych mitów fotograficznych liczba pikseli nie jest decydującym czynnikiem decydującym o tym, jak dobry jest aparat.
Podglądacz pixeli – pixel peeper
Ktoś, kto spędza zbyt dużo czasu na oglądaniu obrazów w rozmiarze 100% w Photoshopie i się przyczepia detali szukając dziury w calym.
Portfolio
Jest to w zasadzie zbiór prac. W ciągu ostatnich lat portfolio online stało się absolutną koniecznością i rozwinęło się, aby stać się w pełni profesjonalnymi witrynami fotograficznymi. Oprócz prezentowania swoich prac fotografowie mogą teraz komunikować się z klientami, stale aktualizować swoje projekty, a nawet rezerwować swoje usługi, a wszystko to z poziomu jednej platformy.
Przykładowo hosting Zenbox.pl + świetna skórka do WordPressa Ashe Premium, która ma wszystko co potrzeba na start. Oczywiście warto zacząć od darmowych rozwiązań jak wordpress.org.
Post produkcja
Obróbka zdjęcia na komputerze po sesji zdjęciowej.
Prześwietlenie
Ma miejsce wtedy, gdy wartość ekspozycji jest wyższa niż powinna, co powoduje utratę informacji w jasnych obszarach. Jest to po prostu czysta biel.
Przysłona, przesłona
Zmienny otwór w soczewce, przez który światło przechodzi do filmu lub czujnika cyfrowego. Lubię to porównywać do źrenicy oka, która otwiera się i zamyka, aby wpuścić do oka mniej lub więcej światła, w zależności od poziomu jasności pomieszczenia.
RAW
“Surowy” format pliku, w którym obraz jest zapisywany tak, jak został przechwycony przez czujnik, przy minimalnym przetwarzaniu i bez kompresji. Pozwala to na większą kontrolę nad kreatywną edycją zdjęcia. Z drugiej strony pliki RAW są znacznie większe niż pliki JPEG i inne formaty plików kompresji. Edycja trwa wolniej i zajmują więcej pamięci.
Reflektor
Cokolwiek czym jesteśmy w stanie odbić światło i skierować je tam gdzie potrzebujemy. Zazwyczaj w formie składanej na elastycznym stelażu posiada kilku warstw jak biała, srebrna, złota czy czarna.
Rozdzielczość aparatu
Wyrażona w megapikselach określa wymiary, które może zarejestrować czujnik aparatu. Na przykład nowy aparat 6D firmy Canon ma rozdzielczość 5472 x 3648, co równa się 19 961 856, co zostało zaokrąglone do 20 megapikseli. Nie jest to jedyny czynnik wpływający na jakość obrazu, ale generalnie im większa liczba, tym większe wydruki można z niego wydrukować bez utraty jakości. Dodatkowo większa ilość zapewnia dokładniejsze oddanie detali.
Softboks, parasolka, stripbox
Półprzezroczyste urządzenie, materiałowe pudło na stelażu albo parasolka z półprzezroczystą stroną przez która wydobywa się światło. Służą do rozpraszania i zmiękczania światła, może być odbłyśnikiem z półprzezroczystym panelem. Używane również na planach filmowych. Dodatkowo posiadają siatki do ograniczenia świata Mogą być bardzo duże, mieć kilka metrów średnicy, aby stworzyć cień bez bezpośredniego światła słonecznego.
Selfie
po prostu autoportret, zazwyczaj robiony telefonem.
SOOC – straight out of camera
Zdjęcia SOOC to fotografie prosto z aparatu, bez obróbki i edycji.
Spray and pray – cykaj i się módl
Technika zrób jak najwięcej zdjęć i miej nadzieję i módl się, abyś uzyskał coś dobrego. Nie jest to filozofia, którą osobiście polecam.
Statyw
Statyw jest jak koń, jaki jest każdy widzi. Są małe, średnie i duże, konieczne przy długich czasach naświetlania. Warto zainwestować i będzie służył latami. Aktualnie korzystam z firmy genesis base AB kit z głowicą panoramiczną.
Nifty fifty
Klasyczny obiektyw 50mm, każdy powinien go mieć.
Subtraktywne oświetlenie
Jak nazwa wskazuje, jest to odbieranie światła w celu wywołania pożądanego efektu. Zwykle polega na trzymaniu reflektora lub nieprzezroczystego panelu nad osobą fotografowaną, aby zablokować światło z góry i stworzyć głębokie cienie na powiekach spowodowane przez oświetlenie z góry. Może to również oznaczać trzymanie czarnego odbłyśnika naprzeciw głównego światła, aby stworzyć głębszy cień, zasadniczo odbijając czerń na obiekcie zamiast światła.
Synchronizacja błysku
Najprościej mówiąc jest to synchronizacja wyzwalania elektronicznej lampy błyskowej i czasu otwarcia migawki. Musisz wiedzieć, z jakim czasem otwarcia migawki synchronizuje się twój aparat, w przeciwnym razie, jeśli zrobisz zbyt krótki czas otwarcia migawki, możesz uzyskać częściowo oświetlony obraz. W przypadku większości aparatów jest to około 1/200 – 1/250sekundy, ale można to dostosować, jeśli masz lampę błyskową, którą można ustawić na duże prędkości.
Szczera fotografia ( candid )
Portrety albo scenki rodzajowe wykonywane bez pozowania. Można to osiągnąć albo przez uchwycenie obiektu nieświadomego obecności fotografa, albo przez wprowadzenie ruchu i zaskoczenie modelki podczas sesji zdjęciowej. Ten rodzaj fotografii portretowej jest bardzo popularny w fotografii ulicznej i staje się coraz bardziej istotny w środowiskach formalnych, takich jak wesela.
Szerokie otwarcie
Używanie obiektywu z najszerszą przysłoną (na przykład f1,8)
Szkło
Obiektyw, soczewka. Zawyczaj nikt nie pyta “jaki masz obiektyw” tylko “jakie masz szkło ? “.
Szum
Wizualne zniekształcenie, które wygląda jak malutkie kolorowe plamki na zdjęciu. Jest to szczególnie widoczne na zdjęciach wykonanych przy wysokiej czułości ISO lub bardzo długich czasach otwarcia migawki. Szum to cyfrowa wersja ziarna filmu.
Szybkie szkło
Szybkie szkło odnosi się do obiektywu o bardzo dużej maksymalnej aperturze, takiej jak f1,8 lub f1,2. Szybki, bo pozwala fotografować z krótkim czasem otwarcia migawki ze względu na dużą przysłonę. Często są to obiektywy 50mm.
Szybkość serii
Liczba kolejnych zdjęć, które aparat może wykonać w trybie zdjęć seryjnych. W tym trybie obrazy są zapisywane w szybkiej pamięci buforowej przed przesłaniem na kartę pamięci. Po zapełnieniu bufora aparat zmniejszy liczbę klatek na sekundę, aby zwolnić miejsce. Na szybkość zdjęć seryjnych mogą mieć wpływ formaty obrazu, ponieważ zależy ona od rozmiaru pliku, a także od szybkości używanej karty pamięci.
Światło główne lub światło kluczowe
Jest głównym źródłem światła dla zdjęcia. Może to być słońce, lampa błyskowa, lampa błyskowa, reflektor lub coś innego. Ale to źródło światła wytwarza na obiekcie wzór z największą intensywnością.
Światło otoczenia
Nazywane również światłem dostępnym albo zastanym. Jest to światło występujące w scenie bez dodawania lampy błyskowej lub modyfikatorów światła. Może to być światło dzienne lub światło wykonane przez człowieka, takie jak żarówki wolframowe lub fluorescencyjne.
Światłomierz
Urządzenie mierzące ilość światła w scenie. Twoja lustrzanka cyfrowa ma wbudowany, wykorzystuje odczyty odblaskowe (światło odbijające się od obiektu i powracające przez obiektyw [TTL]) Jest to urządzenie, które mierzy jasność sceny w celu określenia najlepszej wartości ekspozycji.
Teleobiektyw
Najprościej mówiąc, teleobiektyw to taki, który jest dłuższy od zwykłego obiektywu, np. 70-300mm. Słownik mówi: obiektyw o dłuższej ogniskowej niż standardowa, dający wąskie pole widzenia i powiększony obraz. Super teleobiektyw to zwykle 300 mm i dłuższe obiektywy.
Tilt shift – obiektyw
Obiektyw próbujący odtworzyć ruchy dostępne podczas korzystania z kamery widoku. Możliwość pochylenia przedniej soczewki obiektywu pozwala na ponowne ustawienie płaszczyzny ogniskowania. Przesunięcie umożliwia dostosowanie położenia obiektu w kadrze bez pochylania aparatu, dzięki czemu linie równoległe nie zbiegają się. Jest to popularny obiektyw dla fotografów architektury i krajobrazu, który jest coraz szerzej używany przez fotografów portretowych do tworzenia niepowtarzalnego, stylizowanego wyglądu. Stosujemy aby uzyskać efekt miniatury abo makiety.
Transfer krawędzi
Gdy światło zamienia się w cień, transfer krawędzi to szybkość przechodzenia od ciemności do światła. Jeśli używasz ostrego światła, przeniesienie krawędzi jest bardzo wyraźne i nagłe, twarda linia. Przy łagodnym oświetleniu przeniesienie krawędzi będzie znacznie subtelniejsze, prawie niezauważalne, ponieważ stopniowo zmienia się od jasnego do ciemnego.
Tryby aparatu
M jak manualny: pełny ręczny użytkownik ustawia ISO, czas otwarcia migawki i przysłonę. Priorytet migawki (Tv w Canonie lub S w Nikonie) użytkownik wybiera czułość ISO i czas otwarcia migawki, a następnie aparat wybiera przysłonę, aby uzyskać prawidłową ekspozycję. Priorytet przysłony (Av dla użytkowników Canona, A dla Nikona) fotograf wybiera czułość ISO i przysłonę, a aparat dobiera czas otwarcia migawki. Dowiedz się więcej o trybach aparatu we wpisie o podstawach fotografii.
TTL i ETTL – skrót od Through The Lens
Odnosi się do systemu pomiaru w odniesieniu do ekspozycji lampy błyskowej. Lampa błyskowa emituje światło, dopóki nie zostanie wyłączona przez czujnik aparatu. ETTL ocenia przez pomiar obiektywu i wyzwala przedbłysk w celu oceny i obliczenia utraty światła, a następnie kompensuje i wyzwala główny błysk. Dzieje się to tak szybko, że nie widać dwóch błysków.
Uścisk i uśmiech (grip and grin)
Słowa często używane do opisania krótkiej sesji zdjęciowej na imprezie lub ustawienia, w którym dwie osoby ściskają sobie ręce jak np. politycy na spotkaniu prasowym.
Vibrance
To termin fotografii post-processingu ukuty przez Adobe i używany do opisania inteligentnego ustawienia nasycenia. W przeciwieństwie do suwaka nasycenia, który jednakowo zwiększa czystość wszystkich kolorów, jaskrawość wpływa tylko na te kolory, które są mniej nasycone niż pozostałe. Inteligentne nasycenie często stosowane tylko do jasnych elementów.
Współczynnik oświetlenia:
Jest porównaniem intensywności (jasności) światła głównego i światła wypełniającego, a tym samym różnicą jasnych i cieniowanych stron twarzy obiektu.
Współczynnik proporcji
Określa relację między długością obrazu, przedstawioną jako szerokość i wysokość. Jest on określony przez wymiary czujnika aparatu, ale można go zmienić podczas przetwarzania końcowego. Najczęstsze współczynniki proporcji to 3: 2 (pełna klatka, bezlusterkowiec, film 35 mm) i 4: 3 (większość lustrzanek cyfrowych). Ostatnio 4: 5 zyskało popularność dzięki pionowemu przycinaniu Instagrama.
Współczynnik przycięcia
to stosunek rozmiaru matrycy aparatu do klatki filmu 35 mm lub cyfrowego czujnika pełnoklatkowego. Różne marki współpracują z różnymi czynnikami upraw. Na przykład Canon oferuje 1,3x (APS-H) i 1,6x (APS-C), podczas gdy Nikon, Sony, Fuji i Pentax używają współczynnika 1,5x (ASP-C). Współczynnik kadrowania aparatu określa efektywną ogniskową obiektywu, co pozwala fotografom łatwo zrozumieć pole widzenia, jakie uzyskają w porównaniu z innymi ciałami.
Rozdmuchane zdjęcie
Rozdmuchane zdjęcie posiadające światło poza zakresem po prawej stronie histogramu, bez szczegółów w białych obszarach jak suknia panny młodej.
Wypełniające światło
Jest źródłem światła drugorzędnym w stosunku do światła głównego. Służy do wypełniania cieni. Można je uzyskać za pomocą lampy błyskowej, reflektora lub stroboskopu studyjnego.
Wzór oświetlenia
Sposób w jaki światło pada na twarz fotografowanej osoby. Powstaje określony wzór światła i cienia. Nadana jest też tekstura.
Zabrudzenia kurzu
Ciemne plamy pojawiające się na obrazie, spowodowane drobinami kurzu na matrycy cyfrowej
Zakres tonalny, zakres dynamiczny
To całkowita liczba tonów obrazu, od najciemniejszego do najjaśniejszego obszaru. Szerszy zakres tonalny pozwala na większą różnorodność odcieni, co przekłada się na większą szczegółowość. W fotografii czarno-białej przekładało się to na odcienie szarości. W fotografii cyfrowej na zakres tonalny wpływa bezpośrednio zakres dynamiczny.
Zamykanie, przymykanie
Czynność zamykania przysłony do mniejszego otworu. EI przechodzę od f5,6 do f8.
Spust lub wężyk spustowy
Urządzenie pozwalające na odpalenie aparatu bez naciskania przycisku czy dotykania aparatu. Pomaga wyeliminować ruch aparatu podczas długich ekspozycji.
Zdalny wyzwalacz lampy błyskowej
Urządzenie służące do odpalania lamp błyskowych poza aparat. Pocket Wizard to popularna marka. Są też chińskie odpowiedniki jak Yongnuo.
Złota godzina
Zwana także godziną magiczną to godzina tuż przed zachodem lub tuż po wschodzie słońca. Słońce jest nisko nad horyzontem i jest to optymalny czas na fotografowanie. Złota godzina, powszechnie nazywana „magiczną godziną”, to okres tuż przed zachodem i po wschodzie słońca. W tym czasie słońce znajduje się nisko na horyzoncie, więc światło przybiera bardziej czerwony odcień niż wtedy, gdy jest wyżej na niebie.
Podsumowanie
To tylko krótki słownik fotograficzny, spisałem najważniejsze rzeczy o jakie pytacie. Mam nadzieję, że pomoże. W razie pytań śmiało piszcie maila albo pytajcie w komentarzach. Jeżeli czegoś brakuje dajcie znać i dopiszę.
Czas na jakieś zimowe zdjęcia, póki jest pogoda 😉