Zasady kompozycji - 20 reguł fotokarty
porady,  najważniejsze

Zasady kompozycji – przewodnik po 20 regułach

Zasady kompozycji

Zasady kompozycji zdjęcia mają za zadanie poprawić jakość, podkreślić temat oraz przekaz fotografii. Jest wiele reguł i zasad, którymi możemy się kierować aby nasze zdjęcie było bardziej ekspresywne. Dobrze skomponowane zdjęcie jest wciągające. Celem fotografii jest, aby zaangażować i zainteresować widza. Poniższe zasady mają nam w tym pomóc.

Poniższe zdjęcia i przykłady kompozycji są subiektywne. To Ty musisz dowiedzieć się co według was wygląda lepiej i dlaczego. Tego nikt inny nie zrobi. Z czasem na pewno wyrobisz sobie “oko fotografa” i będziesz lepiej komponować ujęcia.

Najnowszy wpis z 2020 roku, aktualizacja i wszystko w jednym miejscu.

Twoje zdjęcie może być ostre, dobrze naświetlone i kolorowe, ale gdy jest źle skomponowane, raczej nie będzie świetne. Jak zrobić ładne zdjęcie ?

Wszystkie zasady kompozycji sprowadzają się do jednej myśli przewodniej :

„Prawdziwej fotografii nie trzeba wyjaśniać, ani nie można jej zawrzeć w słowach”. –

Ansel Adams

W teorii to tylko tyle a zarazem aż tyle. Na początek warto wybrać jedną zasadę i się jej trzymać aby nabrać praktyki i doświadczenia. Przykładowo wybierzmy zasadę kompozycji “pół na pól” a następnie udajmy się w plener np. do lasu i róbmy zdjęcia.

Nauka fotografii i reguły w PDFie

Zasady kompozycji możemy traktować jako ćwiczenia fotograficzne. Codziennie złapmy z aparat, wybierzmy jeden styl kompozycji i udajmy się fotografować świat i życie.Za darmo do ściągnięcia poniżej. Na ostatniej stronie 20 zasad w miniaturkach do druku.

Jeżeli nie mamy pomysłu jak zrobić zdjęcie albo jeszcze nie “czujemy” kadru, to śmiało możemy posłużyć się jedną z reguł poniżej. Na pewno każdy z was używał kiedyś zasady trójpodziału albo przynajmniej widział te kreski. Chyba wszystko co robi zdjęcie wyświetla tę siatkę.

Wszystkie poniższe reguły możecie wykorzystać w jednym z wyzwań fotograficznych gdzie będziecie mieli okazję przećwiczyć swoje umiejętności.

Inne wpisy o kompozycji oraz dodatkowe informacje tutaj :

Zasady kompozycji – lista 20 reguł

Poniższe reguły to oczywiście tylko wskazówki. Możemy ale nie musimy potraktować ich dosłownie. Same pomysły śmiało łączmy ze sobą, o ile mamy takie możliwości.

Pamiętajmy też o KADROWANIU ! Czasem warto mieć na zdjęciu więcej sceny i tła. Ułatwi nam to kadrowanie podczas obróbki zdjęcia i lepiej dopasujemy kadr do naszej wizji.

Przykładowo wykorzystamy styl minimalistyczny, przestrzeń negatywną a wszystko umieścimy w lewej części kadru jak np. tutaj.

Zdjęcia o wschodzie słońca Gdynia Skwer Kościuszki Pomink Żagle 4 1024x724 - Zasady kompozycji - przewodnik po 20 regułach

0. Oświetlenie i tło

Dwie rzeczy, o których zawsze powinniśmy pamiętać, obojętnie jaką kompozycję i temat zdjęcia fotografujemy. Najważniejsze jest światło a potem tło.

Światło

Światło jest najważniejsze. Kąt padania i intensywność wpływa na cienie. To podkreśla jak dramatyczna jest scena fotografowana. Ważna jest również barwa, zimna lub ciepła zmienia nasze odczucia i emocje przy odbiorze fotografii. Możemy użyć ostrego światła dziennego lub zmiękczonego. Światła lamp ulicznych kiedy robimy zdjęcia w nocy. Warto mieć dodatkowo lampę błyskową aby doświetlić w scenę.

Tło

Tło powinno podkreślać temat. Tło może być kontrastem do naszego tematu albo komplementować go. Przykładowo krajobraz dźwigów stoczniowych będzie komponować się razem ze stocznią w tle. Możemy również fotografować maszyny na tle niebieskiego nieba. Tło to równie ważna kwestia, chociaż światło jest ważniejsze (moim zdaniem). Warto zawsze zastanowić się co “czujemy” lepiej. Które zdjęcie, nam bardziej pasuje i dlaczego. Czarne, ciemne tła dodadzą dramaturgii i tajemniczości gdzie jasne i proste rozjaśnią scenę. Przykładowo portret w mieście i miejskie tło z cegieł albo Motława w Gdańsku jest dość uniwersalna. Kamienie i park dodają charakteru do dżinsu i fajki. Fotografia produktowa powinna mieć tło pod kolor i łączyć się z tematem czyli drinki i alkohol warto fotografować na tle baru i butelek. Spinki do mankietów na tle innej biżuterii i ubrań.

Przykłady :

  • Portret
  • Fotografia produktowa

1. Zasada trójpodziału

Klasyka rocka jak to mówią. Te linie są narysowane w zasadzie na wszystkim co jest w stanie robić zdjęcie. Aparat, telefon, kamera. Dosłownie wszędzie. Najlepiej jeżeli temat zdjęcia znajduje się w punktach przecięcia linii np. twarz, oko modela lub modelki. Ewentualnie umieśćmy temat na liniach. Dolna linia idealnie nadaje się do pokrycia z linią horyzontu kiedy fotografujemy krajobrazy.

Pamiętajmy o kadrowaniu. Duża scena z małą wiewiórką wygląda jak zwykła fotka. Dużo lepszy efekt uzyskamy skupiając się na zwierzęciu.

Przed kadrowaniem

image 1 1024x633 - Zasady kompozycji - przewodnik po 20 regułach

Po kadrowaniu

image 2 1024x818 - Zasady kompozycji - przewodnik po 20 regułach

Dla krajobrazów linia horyzontu umieścimy na dolnej linii trójpodziału, przejścia krajobrazu chmury / niebo na drugiej linii. Pierwszą linię wyznacza tafla Morskiego Oka, drugą to szczyty wzniesień.

Pieniny Tatry 2016 09 15 00819 1 1024x683 - Zasady kompozycji - przewodnik po 20 regułach

2. Wypełnij kadr

Po prostu wypełnij kadr zdjęciem. Zbliż się do tematu. Nie jest to dosłownie makrofotografia, gdzie zdjęcia są robione z niemalże najbliższej możliwej odległości ale zasada jest podobna. Jedno i drugie zazwyczaj wypełni kadr. Temat zdjęcia powinien być jasny, duży i wyraźny.

Kiedy tło jest bardzo rozpraszające i odciąga uwagę od tematu po prostu podejdź bliżej do tematu jaki fotografujesz. Oczywiście nie zawsze są możliwości dlatego musisz pamiętać i zabrać odpowiedni obiektyw, o ile taki posiadasz.

3. Linie

Mają za zadanie prowadzić oko widza do obiektu, który jest głównym przedmiotem obrazu. Zasady kompozycji oparte o linie w fotografii to w zasadzie oddzielny temat. Tutaj opiszę krótko przykłady jakie możemy uzyskać, mamy zazwyczaj kilka do wyboru.

Rodzaje linii

  • Pionowe – podkreślają wielkość, majestat i siłę. Symbolizują wzrost i dodają powagi. Często widzimy je w “posągowej” fotografii ulicznej w tle – linie i ściany budynków.
  • Poziome – dodają harmonii i równowagi. Uspokajają zdjęcie. Szczególnie odczuwalne przy dużych “płaskich” krajobrazach z poziomą linią horyzontu.
  • Ukośne – dodają dużo energii do zdjęcia. Trójkąty mogą być nieco chaotyczne lecz zawsze warto próbować je znaleźć i tam umieścić temat. Możemy poczuć szybkość kiedy linie opadają z lewej strony w prawo, jak zjazd na nartach. Tatrach. Albo ciężkość i wspinaczkę, kiedy lnie wrastają od lewej do prawej.
  • Krzywe – mają za zadanie kierować wzrokiem jak palcem po mapie. Dodają skomplikowania i wymagają nieco skupienia aby widz mógł za nimi podążyć.

Linie uważam za prostą technikę komponowania fotografii. Zdecydowanie dobrze rozwijają “wzrok fotograficzny” i wymagają od nas przemyślenia kadru. Do tego bardzo łatwo ją wykorzystać, wystarczy mieć w okolicy odpowiednie tło. Linie powinny być jak strzałka na mapie oznaczająca punkt “jesteś tutaj”.

Gdzie znaleźć linie

Podobnie jak ramki, linie wiodące mogą występować naturalnie w przyrodzie lub być stworzone sztucznie przez człowieka. “Szukajcie z znajdziecie.”
Krótka lista co może służyć za linie albo gdzie je znaleźć :

  • rząd chmur
  • rzeki
  • linia drzew
  • drogi, szyny, ścieżki
  • zbiegające się budynki
  • szyby i ściany biurowców
  • elementy architektury
  • cienie

Podczas fotografowania ludzi linie wiodące można utworzyć przy korzystaniu z akcesoriów ubioru, biżuterii, rąk czy też nakrycia głowy albo okularów.

Linie prowadzące w fotografii, obojętnie jakie, przede wszystkim powinny być wyraźne. W zasadzie wszystkie zasady kompozycji powinny być ukazane jak najwyraźniej na fotografii aby zadziałały jak najlepiej. Dodatkowe informacje znajdziecie we wpisie Linie w fotografii.

Pomyśl o wijącym się wiejskim szlaku lub rzece prowadzącej do centralnego punktu Twojego obrazu. Spójrz na linie napięcia na tle nieba jako przykład linii ukośnych oraz prostych.

4. Elementy powtórzone

Jeśli coś się powtórzy kilka razy, zdjęcie zmusza nas do przeanalizowania elementu również kilka razy. Kluczem do sukcesu jest fotografowanie z myślą aby widz patrzył na nasze zdjęcie jak najdłużej 😉 Takie powtórzenie staje się wzorem, który jest główną składową naszej fotografii i planem zdjęcia.

Powtarzanie w kompozycji fotograficznej kieruje oko widza na fotografowany obiekt w taki sam sposób, jak działają linie wiodące. Przekonasz się, że często łączysz te dwie techniki kompozycji tworząc linię z powtórzonych elementów.

5.Pół na pół

Pół na pół to technika dzieląca zdjęcie na dwie połowy. Możemy wykorzystać krawędzie jak np. część bloku i ukazać ulicę zaraz za nim albo ścieżkę w lesie gdzie na pierwszym planie mamy drzewo. Idealny przykład to symbol ying i yang oraz woda i niebo. Technika może ukazywać dwa komplementarne elementy albo zupełnie przeciwieństwa. Czasem warto pomyśleć gdzie chcemy umieścić linię horyzontu. Czy w 1/3 części kadru czy może po protu w połowie.

6. Przestrzeń negatywna

Pozostawiając miejsce wokół obiektu pozwalamy mu „oddychać” w kadrze. Minimalizm to technika komponowania mająca zapewnić, że ​​oko widza jest zwrócone na fotografowany obiekt. Nie ma nic co mogłoby rozproszyć jego uwagę, pusta przestrzeń sprawia, że nasze oko szuka detali i szczegółów. Kotwicy, gdzie może się zahaczyć. Czegoś co możemy zrozumieć. Najprościej “negatywna przestrzeń” to pusta część obrazu.

7. Symetria

Jedne z łatwiejszych do zastosowania są zasady kompozycji są oparte o geometrie .Osobiście podoba mi się, że wszystkie rzeczy są asymetryczne, ale w kompozycji fotograficznej symetria działa bardzo dobrze. Czasami złamanie symetrii również działa dobrze, po prostu dlatego, że przerwa podkreśla to co nie do końca wygląda idealnie.

Kiedy zaczniesz szukać, zdziwisz się, ile symetrii widzisz wokół siebie, zarówno sztucznej, jak i naturalnej. Jeśli zamierzasz złamać zasadę trzeciej części, symetria jest dobrym sposobem na zrobienie tego.

Do symetrii możesz wykorzystać lustrzane odbicie w wodzie, tafli jeziora, kałuży albo duże okna i szyby.

8. Wzory i tekstury

Wykorzystanie wzorów jako techniki kompozycji fotografii może być bardzo atrakcyjne wizualnie. Powstają one kiedy w kadrze powtarzają się :

  • kształty
  • przedmioty
  • linie
  • elementy tła

Wzory w tym przypadku tworzą fakturę, powierzchnię i pewną teksturę zdjęcia. Dodają harmonii na obrazie i są wspaniałym narzędziem do komponowania zdjęć. Sztuczka ze wzorami polega na upewnieniu się, że wypełniają kadr. Możesz także podkreślić temat zdjęcia, wstawiając obiekt pomiędzy harmoniczną całość, aby “złamać” kadr, co natychmiast dodaje kolejny poziom zainteresowania obrazem.

9. Perspektywa

W tym przypadku staramy się ukazać temat z perspektywy z jakiej zazwyczaj go nie oglądamy. Może to być perspektywa z dołu, góry, z boku, z bliska, z daleka albo cały szeroki kadr obejmujący bardzo dużą scenę. Dzięki skomplikowaniu kadru dajemy widzowi coś nad czym będzie się zastanawiał. Może postara się on wyobrazić sobie nasze zdjęcie własnymi oczami. To sprawi, że przeznaczy dłuższą chwilę na refleksję odnośnie tego co widzi.

Wykorzystajmy też w pełni możliwości naszych obiektywów. Róbmy zdjęcia z minimalną odległością ostrzenia – najkrótszą ogniskową oraz najdłuższą. Z bliska oraz z daleka.

Pamiętajcie, że te zasady kompozycji to tylko wskazówki a nie dokładne wytyczne 😉

10. Głębia ostrości

Korzystanie z małej lub dużej głębi głębi ostrości powinno być świadomym wyborem. Za każdym razem podczas komponowaniu obrazu powinniśmy się nad tym zastanowić. Naukę kompozycji powinniśmy zacząć od robienia zdjęć, które są ostre i wyraźne na całej długości. Wtedy nie tylko lepiej zobaczymy naszą zamierzoną kompozycję i styl ale szybciej nauczymy się odnajdować odpowiednie sceny. do fotografowania. Płytka głębia ostrości to trochę pójście na łatwiznę ponieważ bardzo skutecznie rozmywa rozpraszające elementy z przodu i za środkiem ostrości.

Z drugiej strony płytka głębia ostrości to bardzo popularna technika kompozycji stosowana w fotografii portretowej w celu uzyskania rozmytego tła i “kulek światła” czyli efektu bokeh. . Izolowanie obiektu poprzez rozdmuchanie tła poprzez użycie małej głębi ostrości zwraca uwagę widza na ten element zdjęcie, który jest ostry i wyraźny.

Pozwala to, na bardzo przyjemne dla oka, oddzielenie tematu od tła.

W fotografii krajobrazowej duża głębia ostrości i przymknięta przesłona jest zwykle celem uzyskania dokładnych szczegółów od pierwszego planu kadru aż po horyzont.

Apropo tego jak uzyskać efekt Bokeh możecie przeczytać w linkach powyżej oraz.

11. Linie diagonalne i trójkąty

Zasady kompozycji z liniami były już opisane ale trójkąty to trochę inna historia. Ponieważ trójkąty tworzą dynamiczne napięcie w obrazie, sprawiają, że kompozycja jest interesująca. Nie jest to coś pospolitego. Jesteśmy przyzwyczajeni do stabilności linii pionowych i poziomych. Ukośne linie trójkątów są jak duża strzała prowadząca oko.

Oczywiście nie oznacza to, że musisz biegać wokoło bloku w poszukiwaniu trójkątnych przedmiotów do fotografowania chociaż prawdopodobnie trochę trzeba będzie poszukać. Możesz też starać się uzyskać trójkąty zmieniając perspektywę oraz szerokość kadru w obiektywie.

12. Elementy nieparzyste

Dziwne liczby i elementy “nie do pary” działają niesamowicie dobrze w kompozycji fotografii. Wiem, że kontrastuje to ze wspomnianą wcześniej zasadą symetrii kompozycji. Jednak to pokazuje, że dla każdego obrazu istnieje technika kompozycji fotografii odpowiednia do sytuacji. Sztuka to umieć ją podkreślić jak najmocniej.

Ta zasada działa, ponieważ czasami liczba parzysta takich samych elementów jest po prostu nudna, prosta i pospolita. Nie jest to nic nowego. Warto przełamać “zwykłe” zdjęcie i dodać tam element nie pasujący do reszty. Przy liczbach nieparzystych oko jest naturalnie prowadzone do tego co nie pasuje , więc łatwiej jest zatrzymać uwagę obserwatora.

Liczby nieparzyste są łatwiejsze w odbiorze, kompozycja fotografii jest mocniejsza.

Wszystko powinno być tak proste, jak to tylko możliwe, ale nie prostsze.

Albert Einstein

13. Kierunek ruchu

Kiedy fotografujemy coś w ruchu albo coś co się porusza warto zostawić miejsce w kadrze na pokazanie drogi jaka zostanie przebyta przez obiekt. Pozwoli to widzowi na spojrzenie w przyszłość kiedy np. samochód rajdowy będzie zaraz wyskakiwał z drogi. Celem jest zmuszenie odbiorcy do wizualizacji historii podróży. Do zastanowienia się nad trasą, celem oraz tym co czeka na końcu drogi. Pozwoli to zagłębić się częściowo w głąb historii podróży.

14. Rama dla zdjęcia

Niektóre zasady kompozycji są proste, inne zaś wymagają nieco więcej energii i nakładu pracy. Rama dla zdjęcia w tym przypadku nie ma nic wspólnego z wieszaniem zdjęć na ścianie. Jest to technika kompozycji, która wykorzystuje coś jako ramkę wokół fotografowanego obiektu w scenie. Szukanie odpowiedniej ramy dla naszego kadru może być zdecydowanie czasochłonne. Przy wykorzystaniu kompozycji z ramką widać, że ktoś włożył w fotografię trochę pracy i przemyślenia a nie po prostu pstryknął zdjęcie. Kadrowanie obiektu na obrazie kieruje oko widza do fotografowanego obiektu. Możesz otoczyć obiekt za pomocą nieskończonej ilości elementów, będą się często znajdować na pierwszym planie.

Przykłady sztucznych oraz tych naturalnych ramek:

  • łuki
  • drzwi
  • mosty
  • drzewa
  • jaskinie, przejścia, bramy miejskie
  • góry
  • akcesoria przy pozowaniu jak np. kapelusz, ręce, parasolka

Przy portretach możesz położyć ręce na twarzy, po prostu podeprzeć głowę albo oprzeć ją o ramiona na stole. Krajobrazy mogą być podkreślone przez pierwsze tło jak np. mury zamku.

P 20160910 104417 PN 1024x191 - Zasady kompozycji - przewodnik po 20 regułach

15. Minimalizm

Minimalistyczne podejście to jedna z prostszych technik. Po prosty sfotografuj temat i tylko ten temat. Zdjęcie może być wyraźne ale nie musi. Jest tutaj relatywnie mało rzeczy o które trzeba się martwić. Raczej trzeba myśleć o tym czego ma nie być. Pamiętaj aby tło oraz otoczenie nie odciągało uwagi od głównego aspektu fotografii. W tym przypadku mniej to więcej.

W minimalistycznym zdjęciu wystarczy nawet zarys naszego kadru. Nasz umysł i wyobraźnie uzupełni resztę zgodnie z tym co nam osobiście przychodzi na myśl.

Trzeba poszukać żeby w życiu codziennym znaleźć na tyle pustej przestrzeni i wykadrować odpowiednio zdjęcie. Trzeba trochę pogłówkować, wszędzie coś się dzieje.

16. Plany zdjęcia – warstwy głębi ostrości

Podobnie jak nakładanie warstw ubrań tworzy bardziej interesujący strój, tak nakładanie warstw w fotografii tworzy głębię i ciekawszą kompozycję.

Ponieważ fotografia jest dwuwymiarowa, musimy pracować, aby nadać jej głębię i uczynić ją bardziej atrakcyjną w trójwymiarowym świecie.

Warstwy w krajobrazach są tworzone przez zapewnienie pierwszego planu, środka z tematem oraz tła elementów, które przyciągną wzrok do sceny. Gdy jedna warstwa zachodzi na drugą, oko widza automatycznie je rozdziela i widzi głębię obrazu. Dodatkowo różne warstwy i plany zdjęcia mogą wykorzystywać inne zasady kompozycji.

17. Fibonacci

Złota spirala Fibonacciego to jeden z elementów “złotego podziału”. Działa trochę inaczej niż złoty podział ale bardzo często możemy się z nią spotkać chociaż nie każdy wie jak jej używać i po co ten kształt w zasadzie jest. To proste. Tam gdzie spirala się zawija, to w tym punkcie powinien być temat naszego zdjęcia. Reszta ma automatycznie być idealnie dobraną proporcją tła oraz pierwszego planu aby kadr był jak najbliższy idealnej kompozycji.

Sam rzadko korzystam więc przykład bardzo techniczny 🙂

FakeRealLogSpiral - Zasady kompozycji - przewodnik po 20 regułach
FakeRealLogSpiral.png: Cypderivative work: Silverhammermba & Jahobr / CC BY-SA (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/)

18. Złoty podział – liczba fi = 1.61

Złoty podział bazuje na boskiej liczbie φ = fi = 1.61. Zamiast podziału 1:3 mamy tutaj podział 1:1,618. Daje nam to podobną siatkę do trójpodziału lecz środkowy kwadrat jest mniejszy.

Jest to jedna z zasad złotego podziału i świętej geometrii biorąca swój początek w starożytności. Skoro wtedy stosowali tego typu zasady kompozycji i stosując ten podział i tę liczbę potrafiono budować i tworzyć przepiękne, ponadczasowe dzieła sztuki, to nam to na pewno nie zaszkodzi. Ma ona również ścisły związek z ciągiem Fibonacciego. Dla ciekawych świata czytajcie na wikipedii złoty podział.

Dla lubiących cyferki :

70a31c95c19668b5db18aaaa15e75b05a6efeb06 - Zasady kompozycji - przewodnik po 20 regułach
Kompozycja złotego podziału i zasada trzecich 1024x640 - Zasady kompozycji - przewodnik po 20 regułach

19. Środek

Prościej się nie da. Po prostu umieść temat zdjęcia w samym środku kadru. Jak w mordę strzelił. Tutaj zdjęcie zazwyczaj nie przedstawia historii ale po prostu obiekt fotografowany. Najlepiej jak najdokładniej, z dużą ilością detali więc użyj przymkniętej przysłony jak F 5.6 w górę.

20. Kolor

Kolory w fotografii możemy łączyć na wiele różnych sposobów. Mogą podkreślać różnicę albo podobieństwa. Przez zastosowanie odpowiednich barw możemy bardzo łatwo przekazywać emocję i nadać zdjęciu ładunku np. pozytywnego, zimnego, negatywnego, mrocznego.

Przykładowo kilka barw :

  • Czerwony -wzmacnia aktywność emocjonalną i mobilizuje do ruchu
  • Pomarańczowy – pogodny kolor, symbolizuje dążenie do osiągnięcia celu
  • Granatowy – podkreśla odpowiedzialność

Podstawowe dobranie kolorów to zazwyczaj wybór odpowiedniego tła. Mamy opcję czekać na odpowiednie słońce albo zmienić kolory podczas obróbki zdjęcia.

Przypomnijmy sobie scenę z gwiezdnych wojen gdzie czerwony i niebieski miecz stoją w idealnym kontraście do siebie. Taki właśnie efekt staramy się uzyskać wykorzystując kolor w kompozycji.

Zasady kompozycji kolorów jest wiele, podstawowe to :

  • kolory komplementarne – barwy podobne, obok siebie na kole barwo
  • kolory przeciwne – kolory przeciwne – duet, trójkąt, tercet czyli dwie, trzy albo cztery barwy
  • barwy monochromatyczne – odcienie jednego koloru

Więcej informacji znajdziecie TUTAJ.

Poniżej ściąga jak łączyć kolory.

Colour schemes tetrads and triads - Zasady kompozycji - przewodnik po 20 regułach

21. Znikający punkt

Długa pusta droga na prerii, znikająca w oddali, zbiegająca się w jeden punkt. Ta zasada kompozycji jest bardzo dokładnie widoczna w filmie Znikający punkt (Vanishing Point). Ta zasada kompozycji bardzo dobrze działa podczas fotografowania trasy albo podróży. Punkt zbiegu drogi i innych linii prowadzących pozwala podkreślić horyzont i cel naszej wędrówki. Efekt jest lepszy jeżeli linii jest kilka jak np. szyny, droga obok, chmury, ogrodzenie. Wszystko powinno wskazywać w miejsce docelowe i kierunek.

Scena z filmu poniżej.

image 3 1024x576 - Zasady kompozycji - przewodnik po 20 regułach

22. Czarne sylwetki

To w zasadzie jest bardziej technika niż kompozycja. Zasadę kompozycji czarnych sylwetek, tudzież cieni, najłatwiej uzyskać robiąc zdjęcia pod słońce. Tam gdzie jest duża różnica między bardzo jasnymi i ciemnymi elementami krajobrazu.

Automatyczny tryb w aparacie widząc bardzo jasną scenę zmniejszy ilość wpadającego światła tak aby zdjęcie nie było prześwietlone. Minusem lub plusem jest to , że przez to będziemy widzieć detale w najjaśniejszych częściach zdjęciach ale cienie staną się całkowicie czarne. Pozwoli to na fotografowanie mrocznych lub po prostu czarnych sylwetek ludzi, budynków czy krajobrazów.

Opis jak zrobić takie czarne panoramy znajdziecie TUTAJ oraz TUTAJ jest filmik z obróbką. Panoramy to jedne z moich ulubionych zdjęć. Wielkie, szerokie i majestatyczne.

23. Umyślnie rozmazany kadry

Czy myślisz, że rozmazane zdjęcie jest nic nie warte ? Nic bardziej mylnego ! Andrew Grey wam to udowodni. Umyślny ruch kamery w celu rozmazania zdjęcia i utworzenia abstrakcyjnego kadru to jest kolejny zwykły zabieg artystyczny. Z doświadczenia powiem, że trzeba co najmniej kilku prób zanim uda nam się złapać “to coś”. Trzeba w sobie to wyrobić. Praktyka, praktyka i jeszcze raz praktyka ! Dodatkowe pomysły jak czerń i biel albo sepia mogą takie zdjęcie zdecydowanie zaklasyfikować jako sztuka abstrakcyjna. Ludziom z ASP powinno się podobać. Jest to zdecydowanie technika trudna przy fotografowaniu oraz w odbiorze. I o to właśnie chodzi. Nie ma łatwo, zupełnie tak jak w życiu.

Podsumowanie

Te wszystkie reguły, prawa, techniki czy zasady kompozycji brzmią strasznie jak podręcznik szkolny. Trochę tak jest ale pamiętajmy, że to ma nam tylko pomóc w odkrywaniu własnego stylu. Kto wie. Może akurat Tobie przypadną go gustu poruszone abstrakcyjne zdjęcia gdzie temat jest ledwo dostrzegalny, kompozycja zdjęcia totalnie rozmyta ale widzowie tych fotografii z uporem będą chcieli odnaleźć coraz to nowe detale ?

Wszystko te wskazówki są po to aby ułatwić nasz twórczy proces. Zamiast siedzieć bezradnie rozmyślając nad zdjęciem i o tym jak ująć dany temat nauczmy się patrzeć na całą scenę. Wykorzystajmy to co widzimy przed sobą i mamy w okolicy aby stworzyć jak najbardziej poruszające zdjęcie.

Zdjęcia powinny budzić emocję ale o tym będzie w innym wpisie przy okazji kolorów w fotografii. Tutaj zwykłe techniczne aspekty jakie możemy wykorzystać i ostatecznie zrobić to po swojemu.

I jak to Arnold mawia: “Nie łam prawa, łam zasady”.

Powodzenia. Niech światło będzie z wami 😉

3 komentarze

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zdjęcia z głębią, Bokeh !