Kompozycja obrazu fotograficznego

dnia

Kompozycja obrazu fotograficznego

Kompozycja obrazu fotograficznego ma na celu podkreślenie tematu zdjęcia. Zasad wedle których powinno komponować się kadr jest wiele. Mogą one dodawać dynamikę, spokój lub tajemniczość do naszego kadru. Poza uwypukleniem tematu, zasady kompozycji ułatwiają również odbiór zdjęcia. Pozwalają na dłuższy kontakt widza z fotografią. Ostatnim z głównych argumentów, jest to że po prostu sprawiają, że zdjęcie wygląda “lepiej”.

“Lepiej” to bardzo duży ogólnik a często kompozycja obrazu fotograficznego to jest coś co po prostu się czuje. Tak jak robienie zdjęcia szerokim obiektywem i porównanie do dużo węższego kadru – wycinka z całości ale ta technika będzie opisana poniżej.

Poniższe zdjęcia i przykłady kompozycji są subiektywne. Sami musicie dowiedzieć się co według was wygląda lepiej i dlaczego. Tego za was nikt nie zrobi. Z czasem na pewno wyrobicie sobie “oko fotografa” i będziecie lepiej komponować ujęcia.

Fotografia produktowa butelki piwa - Browar Końska Grzywa Palomino

Zasady kompozycji – linie

Zasady kompozycji to bardzo często odpowiednie wykorzystanie geometrii zdjęcia i linii jakie tworzą jego elementy. Powinny one dzielić poszczególne elementy kadru. Ma to za zadanie podkreślić ich różnorodność oraz tematykę. Przykładowo część kadru to stojące budynki a część to zaludniony element miejski gdzie życie ma bardzo szybkie tempo.

Generalnie zasad jest bez liku. Każdy ma własne a tutaj chciałem poruszyć
również techniki i sposoby robienia zdjęć. O zasadzie trójpodziału tylko wspomnę. Macie opisane to wszędzie. Tutaj opowiem o kilku moich ulubionych. Część z nich została już poruszona TUTAJ oraz TUTAJ.

Geometria w fotografii

Zasada trójpodziału to najstarsza i najbardziej znana technika kompozycji. Jeżeli nie wiesz jak zrobić zdjęcie to przedziel je po równo 3 x 3 i umieść główny temat / modela / modelkę na jednym z punktów przecięcia się linii. Zazwyczaj przy portretach umieszczamy tam oko.

Kompozycja obrazu fotograficznego
Linii i wzorów geometrycznych jak zasada trójpodziału jest bardzo dużo.

Linie w fotografii i geometria zdjęcia :

  • Linie trójkątne nadające dynamikę oraz emocji zdjęciu.
  • Pionowe dodają statusu i powagi.
  • Poziome linie określają harmonie, stabilizację i równowagę.
  • Linie wiodące, czy to krzywe czy to proste, pomagają oku podążać za sobą do “końca” zdjęcia.
  • Możemy też temat umieścić centralnie po środku.
  • Wykorzystać odbicie tematu od wody i przez to zastosować symetrię.

Czasem linii musimy świadomie poszukać, mogą to być ścieżki szlaków przy pejzażach górskich. Potoki przy zdjęciach krajobrazów albo po prostu ulica w mieście lub kawałek ogrodzenia ciągnący się przez kadr. Refleksy i odbicia od wody, szkła, lustra pozwalają na uzyskanie symetrii, która nam w zasadzie pozwoli uzyskać powielenie tematu.

Wszystko powinno być tak proste, jak to tylko możliwe, ale nie prostsze.

Albert Einstein

Oświetlenie w kompozycji

Światło jest najważniejsze w fotografii. Kąt padania i intensywność wpływa na cienie. To podkreśla jak dramatyczna jest scena fotografowana. Ważna jest również barwa, zimna lub bardziej ciepła zmienia nasze odczucia przy odbiorze fotografii. Tutaj mamy przekrój przez różne rodzaje światła oraz wykorzystania ich do portretu. Przykładowo możemy użyć ostrego światła dziennego, zmiękczonego światła wieczornego albo po prostu sztucznego oświetlenia jak lampa błyskowa.

Negatywna przestrzeń i fotografia minimalistyczna

Jedna z technik kompozycji obrazu fotograficznego jakie mi osobiście sprawiają problem, ale tutaj udało mi się znaleźć idealne przykłady dla fotografii w studiu. Negatywna przestrzeń to część kadru, która nie rozprasza uwagi i pomaga uwypuklić temat naszego zdjęcie. Przykładowo drzewo na tle mgły. Mamy piękne zdjęcie drzewa, mgła nas nie rozprasza bo tworzy mleczne, szare tło ale nadal wiemy, że to mgła i zdjęcie było prawdopodobnie robione w okolicach szóstej rano 😉

Trzeba poszukać żeby w życiu codziennym znaleźć na tyle pustej przestrzeni i wykadrować odpowiednio zdjęcie. Trzeba trochę pogłówkować, wszędzie coś się dzieje. Tutaj fotografia autoportretowa oraz sesja fotograficzna w domowym zaciszu. Można to połączyć z prostą kompozycją tudzież po prostu fotografią minimalistyczną. Tam również na zdjęciu widoczny jest w zasadzie tylko temat, który bardzo łatwo odczytamy.

Tło i głębia ostrości

Głębia ostrości to ulubiona kompozycja obrazu fotograficznego oraz wielu innych fotografujących. Kompozycja obrazu fotograficznego ma charakter bardziej przestrzenny a to co interesuje nas to co jest blisko i co jest dalej. Chodzi nam o przedstawienie głębi zdjęcia. Pozwala to, na bardzo przyjemne dla oka, oddzielenie tematu od tła. Zazwyczaj, umówmy się, widzimy to na portretach z bajecznymi kulkami świetlnymi na tle kadru czyli efekt Bokeh ! Ta technika, czyli w zasadzie otwarcie przysłony, pozwala na precyzyjne “wybranie” z kadru tego co na zdjęciu ma być ostre i wyraźne. Pozwala to nam na dodanie elementów, które są “rozmyte” PRZED jak i ZA tematem zdjęcia. Dodaje to poczucia głębi do ujęcia i sprawia bardziej realistyczne odczucie, jak zdjęcie noża leżącego w trawie.

Apropo tego jak uzyskać efekt Bokeh możecie przeczytać w linkach powyżej oraz.

Perspektywa i zoom

Perspektywa może sprawić, że kompozycja obrazu fotograficznego może nam pomóc w odpowiednim przedstawianiu sceny. Wpłynie na to miejsce, z którego robimy zdjęcie oraz długość ogniskowej i przesłona. Cały wpis o wyzwaniu fotograficznym spod znaku “Perspektywy” jest tutaj. Dodatkowa wiedza z okolic fotografii produktowej TUTAJ. Tak w skrócie to pomyślcie o robieniu zdjęcia z bardzo bliska albo bardzo daleka, szerokokątnym oraz teleobiektywem o dużej ogniskowej.

Możemy wykorzystać perspektywę POV, z samego dołu, z boku, z punktu widzenia żaby albo z lotu ptaka, o ile mamy drona. Zdjęcia robione obiektywem Canon 18-55 IS STM z różnego przedziału ogniskowej. Raz korzystałem z szerokiego kąta 18 mm a czasem przybliżenia aż do 55 mm. To jak zmieniają się zdjęcia i jak wyglądają możecie zobaczyć sami.

Tło !

Temat zdjęcia jest ważny. To jak wpływa na postrzeganie fotografii tło to równie ważna kwestia. Poniżej przykład portretów z różnym tłem. Warto zawsze zastanowić się co “odczuwamy” lepiej. Które zdjęcie, nam bardziej pasuje i dlaczego. Czarne, ciemne tła dodadzą dramaturgii i tajemniczości gdzie jasne i proste rozjaśnią zdjęcie oraz portret. Warto by było, aby tło podkreślało zdjęcie i je uzupełniało. Przykładowo portret w mieście i miejskie tło z cegieł albo Motława w Gdańsku jest dość uniwersalna. Kamienie i park dodają charakteru do dżinsu i fajki. Różne kolory tła pączków liści mogą nasuwać skojarzenia z gęstym lasem albo przestrzenią na tle szarego nieba. Fotografia produktowa powinna mieć tło pod kolor i łączyć się z tematem czyli drinki i alkohol warto fotografować na tle baru i butelek. Spinki do mankietów na tle innej biżuterii i ubrań.

Rama zdjęcia

Kiedy ramę dla zdjęcia-tematu tworzy coś co fotografujemy, typowy przykład to ktoś fotografowany przez otwarte okno, drzwi albo lustro. Element zdjęcia “przez” który patrzymy na fotografię tworzy swoistą ramkę i jest również częścią kadru.

Ramkę mogą tworzyć drzewa, elementy architektury, pomniki, sylwetki ludzi lub nawet tło od grilla. Poniżej kilka przykładów kompozycji z ramką w zdjęciu.

Podsumowanie

Kompozycja obrazu fotograficznego to często coś co robimy naturalnie. Każdy z nas lubi pewien rodzaj zdjęć, który po prostu czuje i ten a nie inny sposób fotografowania mu się podoba. Koniec kropka.

Pomyślmy przed zdjęciem czy nie możemy delikatnie zmienić kadru aby dodać do zdjęcia więcej dynamiki lub głębi albo przestrzeni negatywnej. Może nam to pomóc i sprawić po prostu więcej frajdy z fotografowania. Samo zdjęcie nie będzie wyglądać tak samo jak inne i będzie ciekawsze.

Wymienionych zasad jest bardzo dużo i na pewno coś nam przypadnie do gustu. Warto jednak eksperymentować z nowymi sposobami aby nasze zdjęcia nie wyglądały zawsze tak samo. Tak samo jest z pozowaniem 🙂 (pozdro Ela).

I jak to Arnold mawia: “Nie łam prawa, łam zasady”.

#KompozycjaObrazuFotograficznego

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *